Programa Parlant de tot de Vilassar Ràdio, edició 2267, emès un divendres 12 de desembre de 2025 (matí). És un magazín matinal amb actualitat local de Vilassar de Mar, informació de servei, entrevistes culturals i seccions d’entreteniment, molt marcat pel context de Nadal.
• El locutor Jaume Cabot presenta el programa, recorda l’horari (10–13 h) i la sintonia de Vilassar Ràdio (98.1 de la Freqüència Modulada (FM) i vilassarradio.cat).
• Situa l’audiència: divendres, a les portes del cap de setmana i de les festes de Nadal (referència a la loteria com a “tret de sortida”).
• To informal, proper i irònic, que es manté tota l’emissió.
• Connexió amb Joaquim Serra del Servei Meteomar del Consell Comarcal del Maresme.
• Explica que hi ha domini anticiclònic:
- Núvols baixos costaners sense capacitat de pluja.
- Més clarianes al migdia i tarda.
- Vents fluixos, mar molt tranquil·la (marajol, mar arrissada).
• Cap de setmana: continuïtat de temps estable, amb canvi a partir de la tarda de diumenge:
- Entra llevant i aire fred en alçada.
- Podrien aparèixer pluges febles al Maresme.
• Dilluns–dimarts: més núvols i algunes precipitacions, descens de temperatura, retorn a valors més habituals per l’època.
“Almenys es trencarà una mica aquesta monotonia de les últimes setmanes, perquè realment fa temps que no plou amb ganes aquí al Maresme.”
• Arriba Joan Escofet, cap dels serveis informatius de Vilassar Ràdio.
• Bromejen sobre el seu “dia preferit” (divendres) i el rebuig a l’arbre de Nadal a l’estudi.
• To distès, amb foto per Instagram inclosa.
• Saluden Facundo, conductor del bus urbà C13 de Vilassar de Mar, i la seva “tripulació”.
• Referències horàries i de recorregut (parada del Barato, carrer Manel Roca).
• Cant espontani de “Precaución, amigo conductor” i record nostàlgic:
- El ninot de gos que mou el cap.
- L’Elvis “ballant” al cotxe.
- La cinta antimareig enganxada al para-xocs, que en realitat servia per l’electricitat estàtica.
Consum de Nadal i preus
• Escofet cita un titular de Nació Digital: “Les vendes de peix, fruita i carn augmenten per Nadal amb preus a l’alça”.
• En fan broma: és una evidència de cada any, poca informació nova.
• Comenten també la típica dada de quilos guanyats per Nadal.
Catalunya Ràdio i l’Escolanet de Montserrat
• Ironitzen sobre la recerca periodística de l’Escolanet que va cantar amb Sergio Dalma a La Marató 2011.
• Crítica a l’ús de recursos en mitjans públics (Catalunya Ràdio, TV3) i reclam de posar “el fre de mà”.
• Paral·lelisme amb Vilassar Ràdio, també finançada amb diners públics locals.
• Parlen del Mundial 2026 de futbol:
- Destí Estats Units, Canadà i Mèxic.
- Entrades caríssimes per a un hipotètic Portugal–Argentina (Cristiano–Messi); parlen de “Síndrome Oques Grasses” per la “clatellada” de preus.
• Política migratòria dels EUA:
- Mencionen que l’“administració Trump” exigiria cinc anys d’històric de xarxes socials per entrar al país.
- S’ho prenen amb humor negre: revisar si has criticat Trump a Twitter, Facebook, etc.
- Reflexió punyent sobre la “democràcia americana”.
• Cas Nemo (guanyador d’Eurovisió) que retorna el trofeu com a protesta, sense retorn econòmic associat.
• Recorden Tommy Cash (Estònia) i cançons kistch, comparades amb “xiquilíquatre” o “Ai, qui maneja mi barca”.
• Dada: Eurovisió no dóna premi econòmic, només visibilitat.
Repàs musical de fets destacats que van passar “tal dia com avui”:
• Frank Sinatra (1915–1998) – “My Way”
- Homenatge pels 110 anys del seu naixement.
- Comentaris sobre Hoboken i la seva vida a Los Angeles.
• The Beatles – “I Want to Hold Your Hand”
- Debat sobre rànquing d’artistes més venuts (Beatles, Queen, Elvis).
- Es pregunten per l’absència de Michael Jackson, Madonna, Julio Iglesias, etc.
• Marvin Gaye – “I Heard It Through the Grapevine”
- Felicitació a l’oient tieta Conxita, seguidora fidel.
- Recorden el WhatsApp de la ràdio (675 99 00 52).
• The Clash – “London Calling” (1979)
- Record de quan es considerava punk i ara sona “tendre” en comparació.
• Human League – “Don’t You Want Me” (1981)
- Els alumnes de primària que són a l’estudi (per la secció posterior) la veuen com a “música antiga”.
• Whitney Houston – “Saving All My Love for You”
- Parlen del seu primer número 1 i de la relació amb Kevin Costner a The Bodyguard.
• Disney – La Princesa i el gripau
- Esment de l’estrena de la pel·lícula, última producció Disney en 2D.
• Comenten la declaració de Joan Laporta, Luis Enrique i Valverde pel cas Negreira.
• Referència crítica al Reial Madrid com a “organització criminal” (to opinatiu i sarcàstic) amb les copes d’Europa “regalades”.
• Entra a l’estudi una representació d’alumnes de 5è de primària de l’Escola del Mar (Pol, Noa, Teresa, Jana).
• Objectiu: explicar la seva versió dels Pastorets, que representaran al centre i a la Sala Maria Roser Carrau.
• Data clau: dimecres 17 de desembre.
• Horaris:
- 10:00 h – primer passi.
- 11:00 h – segon passi.
• Lloc: Sala Maria Roser Carrau, oberta al públic (155 places).
• Cada alumne disposa de cinc entrades per família / amistats.
• Fan la funció tant a l’escola com a la Sala Carrau.
• Han creat decorats ells mateixos:
- L’infern (amb fúries).
- El cel.
- Un bosc i fons d’escenari.
• No especifiquen versió exacta dels Pastorets (Folg i Torres, Pàmies, etc.); diuen que és una barreja.
• Caixa solidària: els beneficis es destinen a la PAC – Associació de Persones amb Altres Capacitats de Vilassar de Mar.
• Noa: fa de Verge Maria.
- Havia provat per fer de fúria, però la votació li assigna el paper de Maria.
- Llegeix una línia del text amb molta solvència.
• Pol: interpreta Rovelló, un dels pastorets protagonistes.
- Va ser l’únic que es va presentar per Roverlló.
- Competeixen cinc alumnes pel paper de Lluquet.
- Recita naturalment la seva primera intervenció a escena.
• Teresa: és Àngel Gabriel.
- Es presenta sola per al paper; li feia il·lusió perquè “parla molt”.
- Aprèn el text en un dia i destaca la seva afició per educació física i plàstica.
• Jana: fa de Lluquet.
- Va guanyar un càsting amb dues candidates.
- Explica que també participa en uns altres Pastorets a l’Ateneu (fa de pastor i de follet).
• Molts és el primer cop que pugen a un escenari “de veritat” (fora de l’escola).
• Treballen assaigs generals, sortides a la Sala Carrau i coordinació amb cançons.
• Tots confessen nervis en dictats, exàmens o competicions esportives (futbol, bàsquet amb clubs com Premià de Dalt o Mataró).
Els infants canten en directe dues peces tradicionals:
Cançó de les fúries / dimonis
“Som molt dolents, som molt malvats, som uns monstres infernals…”
Cançó dels Pastorets
“Pastorets de la muntanya, que viviu arran de cel…”
• El locutor es declara entusiasmat i es planteja escapolir-se del programa per anar-los a veure.
• Parlen de com celebren el tió, Reis i Pare Noel, i què demanen:
- Consoles (PlayStation, Nintendo Switch), roba, jocs de taula (Uno, Dobble, Rummikub), roba esportiva.
• Tots asseguren tenir bones notes (molts “excel·lents”), tot i admetre que estudiar per exàmens no els agrada gaire.
• El Museu Monjo acollirà, a partir de diumenge a les 12 h, l’exposició temporal:
- “Sóc vertical, però preferiria ser horitzontal” de Francesca Poza.
- Artista formada a l’Escola Massana i en tallers d’artistes com Jaume Arenas i Garau Calàbia.
- Treballa amb teixit i paper no com a suport, sinó com a material escultòric.
- Obra entre l’escultura, la instal·lació i el gravat; cosit minuciós de petits trossets de paper fràgil.
- Es podrà visitar fins a l’1 de març.
• Concert de Nadal a la Sala Maria Roser Carrau:
- Cor Vilassons i Cor Aoke, organitzat per Aula de Música.
- Diumenge, 12 h, entrada gratuïta.
• ERTO al sector porcí a Santa Eugènia de Berga:
- Afecta 458 treballadors de l’ETT GEC Ct Plus, al servei de diverses empreses del grup Jorge (Leporc, Ribasam).
- Aprovació de l’ERTO per part de la Generalitat per força major, arran del brot de pesta porcina africana.
• Tiroteig a Barcelona (barri de Navas, districte de Sant Andreu):
- Una persona ferida greu però fora de perill vital.
- Mossos investiguen els fets; de moment, sense detencions.
• Plantacions de marihuana en xalets de luxe (Sant Pol i Lloret de Mar):
- Operació conjunta Mossos + Policia Nacional.
- Desmantellades dues plantacions, sis detinguts per tràfic de drogues, organització criminal i frau elèctric.
- 691 plantes intervingudes i gran quantitat de material de cultiu intensiu (llum, ventilació, CO₂...).
• Joan Escofet entrevista Josep Maria Gregori, musicòleg, cantant i professor universitari jubilat.
• Tema central: recuperació del Cant de la Sibila a l’església de Sant Joan de Vilassar de Mar per la Missa del Gall.
• Cant medieval que anuncia el segon adveniment de Crist (text d’aire apocalíptic i profètic).
• La figura de la Sibila prové de la tradició clàssica: dones endevinadores a la Grècia antiga.
• El text s’atribueix a un sermó antic, possiblement recollit per un deixeble de Sant Agustí (Cuoctvoldeus), basat en oracles sibil·lins.
• Ha estat declarat Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO (en la versió mallorquina).
• Es conserven ordinaris i leccionaris del segle XV–XVI amb la melodia i el text, de:
- Tarragona
- Seu d’Urgell
- Girona (1550)
- Barcelona (1569), etc.
• Les primeres notacions són tardomedievals (segles XIII–XIV).
• Explica que les melodies són repetitives per estrofa, d’una gran bellesa melòdica.
• A l’edat mitjana, tot i que la Sibila és dona, la cantava un infant (escolà) amb veu aguda, vestit de Sibila i col·locat sovint en una trona.
• Era acompanyat per cantors adults que feien les tornades, sovint en polifonia (2, 3 o 4 veus).
• No hi havia presència de veus femenines en la litúrgia medieval.
• En alguns llocs es teatralitza amb:
- Espasa a la mà de la Sibila.
- Joc de llums dins l’església.
• A Vilassar de Mar opten per una posada en escena més austera:
- Es tanquen els llums durant el cant, per convidar a la introspecció.
- En acabar, es tornen a encendre per donar pas al cant del naixement de Jesús.
• Gregori fa anys que canta la Sibila a Cabrera de Mar amb la col·laboració de Guido Iotti i el suport de mossèn Raimon Canalies.
• A Vilassar de Mar ja s’havia fet una prova a l’època de mossèn Galbany (Sala Galbany), però la tradició no va arrelar.
• Amb l’arribada de mossèn Juan Pablo es recupera la bona sintonia i es reprèn la interpretació del cant la nit de Nadal.
• Cabrera de Mar:
- Cant de la Sibila a tres quarts de vuit del vespre (19:45 h).
• Vilassar de Mar – Església parroquial de Sant Joan:
- Cant de la Sibila a dos quarts de dotze de la nit (23:30 h), com a preludi de la Missa del Gall, que enguany torna a celebrar-se a les 00:00 h (després d’uns anys a les 23:00 h).
• Interpretació a cura de:
- Josep Maria Gregori (veu / cantant).
- Meritxell Vineixa (orgue).
- Una part del Cor Vilassons, que canta les tornades en veu sola i polifonia.
• Musicalment no és “difícil” tècnicament, però és compromesa perquè:
- Dona marge a improvisació i ornamentació.
- No és una partitura rígida com una obra de Beethoven.
- Cada interpretació admet variacions espontànies segons el moment.
Gregori explica que han preparat una “degustació” de melodies:
• Versió de Girona.
• Versió d’un leccionari de Barcelona del segle XV (la més antiga conservada).
• Versió de l’ordinari de Barcelona de 1569.
• Versió de tradició oral mallorquina, fixada per l’organista Antoni Noguera al segle XIX.
• Versió d’un leccionari de Mallorca del XV.
• El Concili de Trento (s. XVI) considera el Cant de la Sibila massa “poc cristià” o massa pagà i en prohibeix la interpretació en la majoria de contextos litúrgics.
• A la península gairebé desapareix; en canvi, a Mallorca el capítol catedralici decideix mantenir la tradició.
• Aquesta continuïtat oral és la base de la versió mallorquina actual, reconeguda per la UNESCO.
• Es defineix sobretot com a:
- Marit de Meritxell Vineixa, directora de l’Aula de Música de Vilassar i dinamitzadora cultural local.
- Professor de musicologia i història de la música a la UAB durant més de 40 anys.
- Cantant amb Jordi Savall (Capella Reial) i altres grups de música antiga (Capella del Pi, Exaudi Nos, De Canendi et Sonandi, etc.).
• Ha dedicat gran part de la seva carrera a recuperar compositors catalans desconeguts dels segles XVI–XVIII.
• Cita l’herència de Montserrat Figueras i Xavier Torra com a grans referents del Cant de la Sibila; els homenatja en una publicació dedicada a aquesta peça.
• Esment breu d’Ernest Lluch, vilassarenc, com a polític i també defensor de la recerca musicale històrica (Carles Baguer, Domènec Terradellas, etc.), impulsant recuperacions des del Festival de Torroella de Montgrí.
• Èrica Castillo torna amb la seva secció “Llibre i motxillera”, centrat en viatges i cultura.
• Anuncia en primícia la seva primera escapada oficial de grup per a la primavera: un viatge a Turquia.
- Ho presenta com una “prova pilot” de viatges a Orient Mitjà i Sud-amèrica.
- Les persones subscrites al seu butlletí ja n’han rebut informació.
• Èrica explica com va viure un Nadal a Holanda, quan hi residia:
- L’ambient li va resultar una mica “descafeïnat”, diferent del català.
- Tradició del Sinterklaas (Sant Nicolau) i galetes especiades cobertes de xocolata.
- El Sinterklaas se celebra el 5 de desembre (no el 24–25), amb regals.
- També recorda els bunyols (“oliebollen”) típics d’Holanda.
• Confessa obertament que no li agrada el Nadal per diversos motius:
- Exigència de felicitat i harmonia familiar, sovint forçada.
- Consumisme excessiu, menjar i beguda desmesurats.
- Abundància de pel·lícules nadalenques “pasteloses” centrades en parelles; reclama històries de persones solteres.
- Aversió a l’hivern i al fred (per ella, Nadal = foscor i fred; preferiria sol i platja).
“No fan pel·lícules de Nadal per solteres ni solters. Què passa? Això és discriminació.”
• Jaume Cabot hi contraposa la seva visió: li fa mandra abans, però després s’ho passa bé i el troba a faltar.
• Reflexió compartida sobre el fet que Nadal és una festa religiosa, però sovint es viu deslligada del seu sentit cristià.
• Diuen que hi ha qui es queixa molt de la religió però continua celebrant totes les festes religioses per conveniència.
• Posant en contrast la coherència de persones musulmanes que no celebren Nadal.
Filipines – El Nadal més llarg
• Des del setembre fins al gener, amb mesos acabats en -ber (septemBER, octoBER...).
• Gran festival de llums i fanalets; Nadal molt extens però no necessàriament d’orgies gastronòmiques contínues.
Guatemala – Crema del diable
• El 7 de desembre, festa de “la quema del diablo”:
Dia de les velites (països llatinoamericans)
• Tradició de posar espelmes als portals i carrers:
Japó – “Kentucky for Christmas”
• Malgrat ser una societat majoritàriament xintoista o budista, celebren Nadal en clau comercial.
• Des dels anys 70, una campanya de KFC (“Kentucky for Christmas”) va fer popular menjar pollastre fregit per Nadal.
• Avui hi ha menús especials (pollastre, pastís, beguda) i cal reserva per anar-hi la nit de Nadal.
Japó – Cultura del regal
• Allà és més important el com s’embolica i presenta el regal que no tant el seu contingut.
• L’estètica i el detall són gairebé un art.
Krampus – Àustria i Alemanya
• Personatge mític que “castiga” els nens que s’han portat malament, contrapunt sinistre a Santa Claus.
• Èrica el descriu com aquell que “la vindria a buscar” per no respectar el Nadal.
• Parlen dels excessos culinaris de les festes (canelons, pollastres rostits, torrons) que omplen tàpers fins al gener.
• Comentari humorístic sobre la possibilitat de substituir el dinar de Nadal per pizza de casa Tarradellas.
Èrica tanca amb alguns consells pràctics:
• No idealitzar: el Nadal perfecte “d’Instagram” no existeix.
• Buscar un tema salvavides per fugir de preguntes incòmodes (novios, feina, etc.).
• Respostes curtes i neutres: “Tot bé, gràcies, i tu?” i canviar de tema.
• Triar bé el lloc a taula, per sentir-se còmode.
• Acceptar que no cal solucionar res aquell dia; és Nadal, no teràpia familiar.
• Cuidar-se un mateix, respectar límits personals.
• Èrica recorda que es pot seguir el seu projecte a @llibreimotxillera a Instagram i, properament, a la web llibreimotxillera.com.
• Anima l’audiència a subscriure’s a la seva newsletter, on comparteix guies i “regalets” digitals.
• Jaume Cabot entrevista Lluís López, inspector en cap de la Policia Local de Vilassar de Mar.
• Objectiu: explicar el dispositiu especial de Nadal en matèria de seguretat i prevenció del delicte.
• Període aproximat: de l’11 de desembre fins al 5–6 de gener.
• Vigilància intensificada a les principals zones comercials del poble:
- Patrulles uniformades més visibles.
- Dispositius de paisà que la ciutadania no veu però hi són.
• Finalitat:
- Reduir furts i robatoris en moments de més aglomeració.
- Millorar la sensació de seguretat de compradors i comerciants, especialment quan es fa fosc d’hora.
Extraccions d’efectiu:
• Evitar treure grans quantitats de diners de cop.
• No mostrar sobres plens sortint del banc.
• Millor usar targetes i mitjans electrònics.
Ús del cotxe com a magatzem:
• No omplir el maleter de compres valuoses visibles.
• Fer diversos viatges si cal, o portar les bosses a casa en lloc de deixar-les al cotxe moltes hores.
Trucades sospitoses i estafes digitals:
• No donar dades bancàries per telèfon.
• No accedir a pàgines web dubtoses per fer compres.
• Especial alerta per a gent gran amb menys experiència digital.
• L’inspector comenta que, en general, els delictes han anat a la baixa al municipi.
• A les meses de coordinació operativa interforces es confirmen descensos en diferents tipologies (sense concretar percentatges en antena).
• Malgrat tot, insisteix que no es pot abaixar la guàrdia.
• Nit de Nadal:
- Sòl ser relativament tranquil·la, però hi ha serveis relacionats amb:
• Persones grans o soles que necessiten ajuda.
• Incidències sanitàries conjuntes amb el SEM.
• Nit de Cap d’Any:
- A Vilassar de Mar es preveu una festa de Cap d’Any al municipi.
- Hi haurà operatiu específic per garantir:
• Seguretat a la zona de la festa.
• Ordenació del trànsit i controls d’alcoholèmia/drogues, coordinats a escala comarcal.
• López remarca que la col·laboració ciutadana és clau per prevenir i resoldre delictes:
- Demana avisar sempre que es vegi una situació sospitosa (persones rondant cotxes, actituds estranyes, etc.).
- Encara que després resulti una falsa alarma, no passa res: forma part de la feina policial.
• Telèfons d’emergència i contacte:
- Policia Local de Vilassar de Mar: 93 754 10 20.
- Emergències generals: 112.
“No és un inconvenient que ens truquin, tot i que siguin falses alarmes… a nosaltres ens ajuda moltíssim.”
• Jaume Cabot entrevista Giselle Morros, jove actriu, cantant i ballarina vilassarenca.
• Ha participat com a protagonista a l’obra “Tarsius” a la Sala Tallers del Teatre Nacional de Catalunya (TNC).
• Destaquen la coincidència: en dos muntatges seguits del TNC, les protagonistes (Anna Casasola i ella mateixa) són de Vilassar de Mar.
• Giselle ha estudiat interpretació a Eòlia (Estudis Superiors d’Art Dramàtic).
• Formació prèvia en dansa: hip-hop, contemporani a l’Amador de Vilassar, més tard claqué, ballet i jazz a Barcelona.
• També és gimnasta rítmica de tota la vida i treballa com a entrenadora.
• Canta i toca piano i guitarra, compon i escriu cançons.
• Rep un correu del fòrum d’Eòlia amb un càsting exigent per a “Tarsius”:
- Demanaven quatre vídeos: dues versions d’un monòleg i dues exploracions de moviment i abstracció corporal amb el mateix text.
- Poc temps per preparar-ho.
• Molta gent es desanima; ella dedica tot un dia a gravar al gimnàs on treballa.
• Càsting presencial al TNC amb Ferran Carvajal (director i coreògraf):
- Workshop de dos dies intensos (tarda del primer, matí del segon).
- D’uns 500 candidats, en passen uns 30–40 a la primera fase i 18 a la segona.
• Quan la truquen, és a Portugal, visitant una amiga d’Erasmus; inicialment no agafa el telèfon.
• Llegeix el missatge: “Som del TNC, truca’ns” i retorna la trucada.
• Li comuniquen que formen part del repartiment i, a més, en el paper de Tània, el que més desitjava.
• Les amigues li graven la reacció: salta al balcó eufòrica.
• Tarsius és una obra coral amb sis personatges adolescents, creada a partir de recerca real:
- Entrevistes a alumnes de diversos instituts.
- Converses amb famílies de joves morts per suïcidi.
- Cada personatge agrupa trets de diverses persones reals.
• El títol fa referència als tarsiers, petits primats que, en captivitat, no es reprodueixen, s’autolesionen i poden arribar a suïcidar-se.
• L’obra estableix una metàfora entre aquests animals i els joves sotmesos a pressions i captivitat emocional.
• Tània és una noia amb molt caràcter, canvia constantment entre català i castellà, surt molt de festa, aparenta força però està profundament trencada.
• Giselle s’hi identifica en alguns trets (caràcter, codis de llengua, energia), però destaca que ha hagut de fer un exercici de distanciament:
- “Quan entro a la sala d’assaig, ja no sóc la Giselle, sóc la Tània; quan surto, la Tània es queda allà.”
• Després de les funcions matinals per a instituts, fan col·loquis amb el públic adolescent:
- Alguns joves confessen haver intentat suïcidar-se o sentir-se molt identificats amb els personatges.
- Se li acosten plorant, buscant comprensió i abraçades.
• Hi ha una psicòloga a la sortida per atendre qui ho necessiti.
• Giselle subratlla la responsabilitat d’interpretar aquests testimonis reals sense tenir formació terapèutica, però també la força de l’art com a mirall i catarsi.
• Ferran Carvajal, també coreògraf, fa treballar molt des del cos i l’abstracció física:
- Serveix per alleugerir moments textuals molt durs amb seqüències coreogràfiques.
- Giselle destaca un duet de dansa on el seu personatge pateix una sobredosi i es mostra el seu col·lapse d’una manera plàstica i poètica, no literal.
• L’obra inclou també cançons en directe (per exemple, “La Llorona”, a duo amb la companya Carla).
• Considera el TNC “com començar al Camp Nou”:
- Assaigs amb escenografia des del primer dia.
- Vestuari i roba d’assaig rentats pel teatre.
- Equip tècnic i artístic de primer nivell.
• Parla de la gran química amb el repartiment (Quim Gil, Daniel Mallorquín, Carla Muix, Tamara Andong, Joan Lluís Terrassa).
• Ressalta que Ferran Carvajal dona molta confiança i proximitat, sense imposar respecte intimidant.
• Després de la temporada a Sala Tallers, Tarsius farà gira per Catalunya de febrer a maig:
- Diversos teatres catalans, amb possibilitat de segona gira.
- Es preveu acabament provisional amb bolo a Mallorca (poble del company Joan Lluís).
• Parlen de la possibilitat de passar per espais del Maresme com Mataró, i el desig de portar-ho també a Vilassar.
Cerca de representant
• Fins ara ho ha aconseguit tot sola; ara, amb el ressò del TNC, rep ofertes d’agències de representació i n’està valorant els contractes.
Projecte musical amb Caral Morros
• La seva germana Caral Morros, poeta i dinamitzadora cultural, va escriure fa 10 anys un conjunt de poemes que no s’havien publicat.
• Per al seu aniversari, Giselle en va musicalitzar un i el seu cunyat (Pau Llibre) en va fer el videoclip.
• Ara prepara un àlbum complet on converteix diversos poemes antics de la Caral en cançons noves, donant-los “una segona vida”.
• Té gairebé totes les peces compostes; li falta la producció final.
Desig de fer cinema
• Li agradaria molt treballar a cinema o televisió, perquè els rodatges es compatibilitzen millor amb una gira teatral.
Somnis teatrals
• Té devoció pel Tívoli (teatre gran i clàssic) per fer-hi teatre musical.
• Li encanta el musical Spring Awakening (El despertar de la primavera) com a ideal: juvenil, coral i intens.
• També menciona produccions recents amb Mariona Castillo com a referent.
• El programa tanca amb música (Els Catarres – “Fins que arribi l’alba”) i el missatge habitual de Jaume Cabot:
“Us mano que sigueu tots i totes molt, molt, molt i molt feliços.”
• Anuncia el servei informatiu de migdia de Vilassar Ràdio amb Joan Escofet i Robert Maza, i recorda l’emissió de dilluns següent.
Al llarg del podcast sonen diverses falques publicitàries i institucionals que reforcen el caràcter de ràdio local de servei públic:
• Promoció de l’esport femení (Mireia Belmonte, Laia Palau, Laia Sanz, Maria Vicente, Alexia Putellas).
• Escoles Oficials d’Idiomes i aprenentatge d’idiomes (inclòs el català).
• Informació sobre drets dels consumidors en viatges (Agència Catalana del Consum).
• Campanya per veure continguts audiovisuals en català a plataformes de streaming.
• Falques pròpies de Vilassar Ràdio:
- Històries de Mar i de Dalt (programa d’història local).
- Randamar (programa marítim).
- La Pròrroga (esports).
- Recordatoris de vilassarradio.cat, xarxes socials i Graella de programació.
• Campanyes de la Generalitat de Catalunya sobre:
- Bons socials elèctrics.
- Salut pública.
- Serveis digitals i suport a la tramitació.
- Cultura i foment del català.
• Ambient previ a les festes, amb:
- Pastorets escolars a la Sala Carrau en benefici de la PAC.
- Cant de la Sibila a la Missa del Gall, combinant tradició medieval i recuperació local.
- Activitats de La Marató de TV3 (vermut solidari, fira, xocolatada) i concerts de Nadal.
• Reflexió cultural i crítica sobre com vivim el Nadal (Èrica Castillo): consum, família, viatges i tradicions arreu del món.
• Protagonisme d’artistes vinculats a Vilassar de Mar:
- Giselle Morros (TNC i gira amb Tarsius).
- Caral Morros (poeta) en diàleg amb la música de la seva germana.
- Exposició de Francesca Poza al Museu Monjo.
• Música com a fil conductor: Sinatra, Beatles, Marvin Gaye, Clash, Human League, Whitney Houston, Disney, Els Catarres...
• Informació meteorològica de referència comarcal (Meteomar).
• Notícies d’actualitat local, catalana i internacional.
• Campanya de seguretat de Nadal amb la Policia Local de Vilassar de Mar: prevenció de furts, consells per compres, reforç de patrullatge i trucades d’alerta ciutadana.
• Tertúlia distesa amb Joan Escofet: titulars sorprenents, crítica mediàtica, ironia sobre Eurovisió i futbol.
• Interacció directa amb oients concrets (tieta Conxita, conductor Facundo).
• Remeix de nostàlgia generacional (cintes antimareig, gos del cotxe, cançons clàssiques) amb referències a noves generacions (alumnes que veuen la música dels 80 com “gregoriana”).
Aquest episodi de Parlant de tot combina de manera molt fluïda:
• Actualitat local i cultural de Vilassar de Mar (teatre, música, tradicions de Nadal, exposicions).
• Profunditat social, abordant temes delicats com el suïcidi juvenil a través del teatre (Tarsius) i donant veu a professionals de la musicologia i la litúrgia (Cant de la Sibila).
• Servei públic: consells de seguretat, informació meteorològica i notícies de societat.
• Entreteniment i humor, amb música d’èpoques diverses, històries curioses de viatges i un to de complicitat amb l’audiència.
El resultat és un magazín matinal molt arrelat al poble, que reflecteix una Vilassar de Mar viva culturalment, preocupada pel benestar i alhora oberta al món.
Presentació de **Parlant de tot** amb Jaume Cabot: record de l’horari i la sintonia de Vilassar Ràdio. Context de divendres previ a Nadal, referència a la loteria i al bon temps. Avança l’escaleta del dia (meteo amb Joaquim Serra, informació amb Joan Escofet, entrevistes de Nadal, secció de viatges, policia local, repetició d’entrevista a Giselle Morros). To proper i d’humor des del primer minut.
Connexió amb **Joaquim Serra** del **Servei Meteomar**. Explica situació **anticiclònica**: núvols baixos costaners sense pluja, més clarianes al migdia i tarda, mar arrissada i mar molt tranquil·la. Per al **cap de setmana**, continuïtat del temps estable, però diumenge a la tarda augment de núvols i entrada de llevant amb més aire fred en alçada. Possibilitat de **pluges febles** abans d’acabar diumenge i dilluns, amb descens de temperatures dilluns i dimarts. Servirà per trencar la sequera persistent al Maresme.
Arriba **Joan Escofet**, cap d’informatius, i es crea un to distès: comenten l’arbre de Nadal a l’estudi i saluden **Facundo**, conductor del bus urbà **C13** de Vilassar de Mar, amb referència horària a les sortides del carrer Manel Roca. Canten “Precaución, amigo conductor” i recorden elements nostàlgics dels cotxes (gos que mou el cap, cinta antimareig). Analitzen titulars com l’augment de vendes de peix, carn i fruita per Nadal amb preus a l’alça, considerant-los evidents. Ironitzen sobre una peça de Catalunya Ràdio dedicada a localitzar l’Escolanet de Montserrat de La Marató 2011 i qüestionen l’ús de recursos dels mitjans públics, en paral·lel amb la pròpia Vilassar Ràdio. Debaten sobre el **Mundial 2026** (EUA, Canadà, Mèxic), amb entrades caríssimes per un hipotètic Portugal–Argentina (Ronaldo vs Messi), i mencionen les noves traves d’entrada als EUA (històric de xarxes socials) vinculant-ho a l’administració Trump. Comenten **Eurovisió**: Nemo retorna el trofeu, es recorden actuacions kistch com la de Tommy Cash i “Xiquilíquatre” i remarquen que els guanyadors no reben premi econòmic. Inicia la secció **“DeLorean”** d’efemèrides musicals: homenatge als 110 anys del naixement de **Frank Sinatra** amb “My Way”, recorden **The Beatles** amb “I Want to Hold Your Hand” i debaten rànquings d’artistes més venuts (Elvis, Beatles, Queen), feliciten l’oient **tieta Conxita** amb Marvin Gaye (“I Heard It Through the Grapevine”), i punxen temes de The Clash (“London Calling”), Human League (“Don’t You Want Me”), Whitney Houston (“Saving All My Love For You”) i una referència a “La princesa i el gripau” com a darrera pel·lícula Disney en 2D.
Escofet i Cabot tanquen el bloc musical recordant la càrrega simbòlica d’algunes cançons i incidint en el to nostàlgic. Fan broma amb l’efecte que la música dels 80 produeix en alumnes de primària (considerada gairebé com a *cant gregorià*). Esmenten que s’acosta una nova edició del programa informatiu del migdia i parlen breument d’actualitat esportiva i judicial (declaracions pel **cas Negreira**, percepció crítica del Reial Madrid). Anuncien que el programa **El poc ens passa** repassarà lliurement l’actualitat a la 1 del migdia i les 15:57, amb una medalla esportiva i un tall sobre un abet per Nadal. Tanquen aquest tram amb la idea que “la vida a vegades pot ser meravellosa” i amb música de fons.
Seqüència de falques: campanya per **visibilitzar l’esport femení**, promoció de les **Escoles Oficials d’Idiomes** (incloent el català), informació de **consum responsable** en viatges (Agència Catalana del Consum), foment de l’ús del **català a les plataformes de streaming**, i autopromocions de **Vilassar Ràdio** com a emissora local centrada en Vilassar de Mar. Es reforça la imatge de ràdio de servei públic i de proximitat.
Entra a l’estudi una representació d’alumnes de **5è de primària de l’Escola del Mar** (Pol, Noa, Teresa, Jana). Expliquen que representaran **Els Pastorets** tant a l’escola com a la **Sala Maria Roser Carrau** el **17 de desembre**, amb dos passis (10 h i 11 h). Cada alumne té cinc entrades per familiars; s’espera omplir la sala (155 places). Els beneficis es destinaran a la **PAC – Associació de Persones amb Altres Capacitats de Vilassar de Mar**. Els infants detallen els **decorats** que han fet: infern (amb fúries), cel, bosc i fons d’escena. Expliquen el sistema de **votacions** per assignar els papers: la **Noa** fa de Verge Maria (malgrat que preferia ser Fúria), el **Pol** és **Rovelló**, la **Teresa** interpreta l’**Àngel Gabriel** i la **Jana** fa de **Lluquet**. Parlen dels nervis abans d’actuar, les dificultats i el temps emprat per aprendre els textos. Canten en directe dues cançons: la de les fúries o dimonis (*“Som molt dolents, som molt malvats…”*) i la tradicional **“Pastorets de la muntanya”**. El locutor es mostra entusiasmat i es planteja assistir als dos passis. També comenten què demanen per Nadal (consoles, roba, jocs de taula), revelen que treuen molt bones notes i parlen de la seva matèria preferida (educació física, plàstica, matemàtiques). Finalment recorden que la funció té un clar objectiu **solidari** amb la PAC.
Butlletí informatiu de migdia: repàs de les **activitats solidàries per la Marató de TV3** (edició dedicada al càncer): fira i xocolatada organitzades per **Tucutuc** i l’associació de veïns del Barato; festa solidària conjunta de diverses **AFAs** (Vaixell-Burriac, Pla de l’Avellà, Pérez Sala, Els Alocs) i l’Associació de Festes del Veral de l’Ocata amb paradetes i tòmbola; vermut solidari organitzat per **Junts** a la plaça de l’Ajuntament amb música de DJ Uri Orante i el grup de percussió La Barner. S’anuncia la inauguració de l’exposició **“Sóc vertical, però preferiria ser horitzontal”** de **Francesca Poza** al **Museu Monjo**, diumenge a les 12 h, visitable fins a l’1 de març. També el **concert de Nadal** del **Cor Vilassons** i **Cor Aoke** a la Sala Maria Roser Carrau organitzat per l’Aula de Música, amb entrada lliure. A escala nacional, es destaca l’aprovació per part de la Generalitat d’un **ERTO** que afecta 458 treballadors del sector porcí a Santa Eugènia de Berga, arran de la pesta porcina africana. En successos, es relata un **tiroteig** amb un ferit greu al barri de Navas (Barcelona) i el desmantellament de dues **plantacions de marihuana** en xalets de luxe a Sant Pol i Lloret de Mar, amb sis detinguts.
Nova bateria de falques: informació sobre el **bo social elèctric**, sobre els serveis digitals de la Generalitat per facilitar tràmits, campanya “Comparteix salut”, anuncis sobre **Històries de Mar i de Dalt** i altres programes de la ràdio (*Randamar*, *La Pròrroga*), i recordatoris d’escoltar Vilassar Ràdio per internet. Es consolida el caràcter de Vilassar Ràdio com a emissora local orientada a **servei ciutadà**, cultura i memòria del municipi de Vilassar de Mar.
Joan Escofet entrevista el musicòleg i cantant **Josep Maria Gregori** sobre la **recuperació del Cant de la Sibila** a l’església de Sant Joan de Vilassar de Mar la nit de Nadal. Gregori explica l’origen del text com un **oracle profètic** que anuncia el segon adveniment de Crist, vinculat a la tradició de les **sibil·les de l’antiguitat clàssica**. Detalla que la melodia que es conserva prové de diversos **ordinaris i leccionaris** dels segles XV–XVI (Tarragona, Seu d’Urgell, Girona, Barcelona, Mallorca). Remarca que, històricament, interpretava el cant un **infant escolà** des d’una trona, vestit de Sibila, amb les tornades polifòniques a càrrec de cantors adults. El Cant de la Sibila va ser gairebé suprimit després del **Concili de Trento** per considerar-lo massa pagà, però va perviure a **Mallorca**, on la tradició oral s’ha mantingut i ha estat reconeguda per la UNESCO. Gregori relata la seva trajectòria: 40 anys de professorat a la UAB en **musicologia**, més de 20 anys cantant amb **Jordi Savall** i grups de música antiga, i una línia constant de treball per recuperar **repertori català desconegut**. Explica com va començar a cantar la Sibila gairebé per accident, substituint el seu mestre Xavier Torra per malaltia, i com això el va marcar. Parlen de la **recuperació del Cant de la Sibila a Vilassar de Mar**: ja se n’havia fet una versió amb mossèn Galbany, però no va tenir continuïtat. Ara, amb mossèn Juan Pablo, es reprèn la tradició, en paral·lel al que ja fan a **Cabrera de Mar**. Detallen que la nit de Nadal es farà una **versió abreujada** (6 de les 12 estrofes) per adaptar-se al ritme litúrgic: a **tres quarts de vuit** a Cabrera de Mar i a **dos quarts de dotze** a Vilassar de Mar, just abans de la **Missa del Gall**, que torna a ser a les 00.00 h. Gregori serà la veu solista, acompanyat per **Meritxell Vineixa** a l’orgue i per veus del **Cor Vilassons** a les tornades. Subratlla que musicalment el cant permet **improvisació** i variació, i que té una gran força mística i emocional.
Després de l’entrevista, sonen noves falques: instruccions per afegir un **accés directe de vilassarradio.cat** al mòbil, promoció del programa **Històries de Mar i de Dalt** (amb anècdotes històriques com vilassarencs al Titànic o el vidre de luxe del segle XVII), difusió de **Randamar** (programa marítim d’Agustí Martín Mallofré) i recordatoris de programes com **La Pròrroga**, centrats en esport. Es reforça la identitat de Vilassar Ràdio com a part de l’ecosistema cultural i de memòria de la població.
Torna la secció de viatges amb **Èrica Castillo**, de **Llibre i Motxillera**. Anuncia en primícia la seva primera **escapada oficial de grup** per a la primavera: un viatge a **Turquia**, que presentarà formalment a les seves seguidores via newsletter i xarxes. La conversa deriva cap a com es viu el **Nadal en altres països**. Èrica explica el seu Nadal a **Holanda**, on va viure abans del confinament: parla de la festa de **Sinterklaas** (5 de desembre) i de les galetes típiques. Jaume i Èrica debaten sobre la data de la celebració i el desfasament amb el Nadal tradicional català. Es fa broma amb la cançó “Ole, Holanda ja se ve” i altres nadales. Èrica confessa que **no li agrada el Nadal**: critica les pel·lícules “pasteloses”, la pressió perquè tot sigui feliç i perfecte, el consumisme i l’excés de menjar. Jaume apunta que a ell li fa mandra al principi, però després ho gaudeix. Parlen també de la **dimensió religiosa** del Nadal i de la incoherència de celebrar festes religioses mentre es critica constantment la religió. Aporta **curiositats d’arreu del món**: a **Filipines**, el Nadal dura de setembre a gener (mesos acabats en “-ber”); a **Guatemala**, el 7 de desembre se celebra la **crema del diable** cremant ninots i objectes vells; en països llatinoamericans hi ha el **dia de les velites**, on es posen espelmes al carrer com a símbol de protecció i esperança. Explica el cas del **Japó**, on moltes famílies celebren el Nadal menjant **Kentucky Fried Chicken** gràcies a una campanya “Kentucky for Christmas” als anys 70; hi ha menús especials i cal reserva prèvia. També comenta com al Japó l’important dels regals és el **embolcall** i l’estètica més que el contingut. Parlen del **Krampus**, figura del folklore austríac i alemany que castiga els nens entremaliats, i de com Èrica imagina que la vindria a buscar a ella. S’ironitza sobre els àpats familiars sense fi i es proposa (en broma) substituir el dinar de Nadal per pizza. La secció tanca amb **consells per sobreviure al Nadal en família**: no idealitzar, preparar temes “salvavides” per fugir de preguntes incòmodes, donar respostes curtes, triar bé el lloc a taula, no intentar solucionar problemes de fons aquell dia i tenir cura de la pròpia salut mental. Èrica recorda que se la pot seguir a **@llibreimotxillera** i anuncia la futura web llibreimotxillera.com.
Jaume Cabot entrevista **Lluís López**, inspector en cap de la **Policia Local de Vilassar de Mar**, sobre el **dispositiu especial de Nadal**. Entre l’11 de desembre i el 5–6 de gener es du a terme una **vigilància comercial intensificada** a les principals zones de compres. L’objectiu és augmentar la sensació de seguretat de veïns i comerciants, prevenir furts i robatoris i donar visibilitat a la presència policial. López detalla **consells de seguretat**: no fer ostentació d’objectes de valor, mantenir bosses i motxilles sempre controlades, no deixar bosses al carro o al seient del cotxe mentre es carrega, acompanyar la gent gran quan va a treure diners al caixer, evitar grans quantitats d’efectiu (millor targeta) i no guardar compres de valor al cotxe com si fos un magatzem. També recomana no facilitar dades bancàries per telèfon ni fer compres en webs dubtoses. Explica que enguany els **fets delictius al municipi han disminuït** segons les dades tractades a les meses de coordinació operativa. Tot i això, en nits assenyalades com **Cap d’Any** s’organitzen dispositius específics per a la festa i el trànsit (coordinats amb altres cossos de la comarca), mentre que la **Nit de Nadal** sol ser relativament tranquil·la, amb alguns serveis humanitaris i sanitaris. López subratlla la importància de la **col·laboració ciutadana**: anima la població a trucar sempre que detecti conductes o situacions sospitoses, encara que després resultin falses alarmes. Recorda els telèfons: **93 754 10 20** (Policia Local) i **112** (emergències). El missatge final és que la millor ajuda per a un Nadal segur és combinar la feina policial amb el **sentit comú** i l’alerta responsable de la ciutadania.
Nova tanda de falques: informació sobre l’aprenentatge d’idiomes a les **EOI**, campanya de reciclatge i contenidors intel·ligents a Vilassar de Mar, consells ambientals i de consum responsable, així com promoció de programes de la casa com **Randamar**, **La Pròrroga** i **Històries de Mar i de Dalt**. Es reforça la marca de Vilassar Ràdio com a emissora centrada en Vilassar de Mar i en la seva **Xarxa de Museus Locals**, el patrimoni i la cultura marinera. Entre falques hi ha música comercial per donar ritme al tram abans de l’entrevista final.
Jaume Cabot entrevista l’actriu, cantant i ballarina **Giselle Morros**, vilassarenca que ha debutat com a protagonista a la Sala Tallers del **Teatre Nacional de Catalunya** amb l’obra **“Tarsius”**. Expliquen que en dos muntatges consecutius del TNC les protagonistes han estat vilassarenques (Anna Casasola i Giselle), reforçant la idea que Vilassar de Mar “fa olor d’escenari”. Giselle relata la seva formació a **Eòlia** i en diferents disciplines de dansa (hip-hop, contemporani, claqué, ballet, jazz) i gimnàstica rítmica. Explica que compagina la carrera artística amb la feina d’**entrenadora de gimnàstica rítmica**. Detalla el càsting exigent de “Tarsius” (quatre vídeos, workshop de dos dies amb Ferran Carvajal) i l’alegria de rebre la trucada de confirmació mentre era a Portugal, amb reacció gravada per les amigues. Descriu **“Tarsius”** com una obra coral sobre **suïcidi juvenil**, construïda a partir d’entrevistes a adolescents i famílies que han perdut fills, agrupats en sis personatges. El seu paper, la **Tània**, és una noia aparentment forta i desinhibida que, sota la façana de festa i descontrol, acumula molt patiment. Giselle insisteix en la necessitat de **distanciar-se del personatge** per protegir-se emocionalment. Explica els col·loquis amb instituts després de les funcions, on alguns joves confessen intents de suïcidi, i el paper de la psicòloga que els acompanya. Parlen del treball **coreogràfic i físic** de Ferran Carvajal, amb escenes d’abstracció corporal (com el duet on la Tània pateix una sobredosi) que permeten suavitzar la duresa del text i, alhora, reforçar la poesia escènica. Giselle destaca la bona entesa amb el repartiment (Quim Gil, Daniel Mallorquín, Carla Muix, Tamara Andong, Joan Lluís Terrassa) i les condicions professionals del TNC (escenografia des del primer dia, rentat de roba d’assaig, etc.). Anuncien la **gira de “Tarsius”** per Catalunya de febrer a maig, amb previsió de passar per teatres diversos i tancar, de moment, amb un bolo a **Mallorca** (poble d’un dels actors), amb possibilitat d’una segona gira. Es planteja la possibilitat de fer-la arribar a espais del **Maresme** com Mataró i el desig de portar-la també a Vilassar de Mar. Giselle comparteix els seus **projectes personals**: buscar un **representant** o agència, desenvolupar un **àlbum musical** a partir dels poemes de la seva germana **Caral Morros** (poemes escrits fa 10 anys que ella ha musicalitzat) i la seva aspiració de fer **cinema** i **teatre musical** (amb somni de treballar al Teatre Tívoli i admiració per musicals com “El despertar de la primavera”). El programa es tanca amb Els Catarres (“Fins que arribi l’alba”) i el missatge habitual de Jaume Cabot desitjant felicitat a l’audiència i anunciant l’espai informatiu del migdia.