Resuming podcast
Històries de mar i de dalt del 26/11/2025
26/11/2025

AI #107 - El castell de Santa Florentina i el llegat Montaner

Històries de mar i de dalt

AI

Resum general

Històries de mar i de dalt dedica aquest episodi al castell de Santa Florentina de Canet de Mar i a la saga Montaner–Canmany, a partir de la novel·la Les ombres del castell de Meritxell Jovany Canals. El programa combina història del patrimoni, biografies familiars i reflexió sobre la pèrdua del llegat cultural.

L’episodi té dos grans fils:

La història real del castell i de la família Montaner–Canmany, el seu esplendor modernista i la posterior decadència del patrimoni. • La construcció de la novel·la històrica: procés de documentació, ús de la memòria oral, límits entre realitat i ficció i responsabilitat de l’autora.

Al llarg de la conversa s’aborden temes com la reforma modernista de Lluís Domènech i Montaner, el paper de Ramon de Montaner com a editor i col·leccionista, la figura del Ricard de Canmany com a dissenyador d’interiors, l’arribada de nous propietaris russos, la dispersió de la col·lecció d’art i el debat sobre la protecció del patrimoni a Catalunya.


El castell de Santa Florentina: origen i transformació

De casa forta medieval a palau modernista

• El castell té origen medieval: una casa fortificada sobre una antiga vila romana. • El seu aspecte actual es deu sobretot a la gran reforma modernista de Lluís Domènech i Montaner a finals del segle XIX. • Arquitectònicament, el conjunt combina elements gòtics i modernistes: torres, vitralls, escultures i detalls ornamentals propis del modernisme català. • El castell es converteix en residència de la família Montaner i actualment és Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN). • Ha estat escenari de rodatges internacionals, inclosa la sèrie Joc de Trons.

Dues ànimes arquitectòniques i partició familiar

• El castell es compon de dos cossos diferenciats: - La casa forta medieval, rehabilitada. - El gran palau neogòtic-modernista annex, obra de Domènech i Montaner. • Ramon de Montaner: - Recupera i reforma la casa forta en estat d’abandonament. - En una segona fase, encarrega una ampliació monumental al seu nebot Lluís Domènech i Montaner. • Domènech i Montaner hi incorpora: - Neogòtic fidel a l’esperit medieval. - Arts aplicades i decoratives pròpies del modernisme. - Peces originals medievals procedents d’altres edificis (claustres, escultures, elements gòtics). • Amb el temps, el castell es divideix en dues propietats quan l’hereden dues germanes: - Una es queda la part medieval (encara avui residència privada d’un descendent). - L’altra la part modernista, que és la que s’obre al públic i que finalment es ven a inversors russos.

Idea clau: el castell de Santa Florentina és, alhora, fortalesa medieval i palau modernista, físicament i jurídicament partit en dos, fet que marcarà el seu destí patrimonial.


Meritxell Jovany i el naixement de Les ombres del castell

De gestora cultural a narradora de memòries

Meritxell Jovany Canals és llicenciada en dret i titulada en gestió cultural. • Des de 2005 treballa en projectes de patrimoni cultural. • El 2014 s’incorpora al projecte d’obertura al públic del castell de Santa Florentina, just després de la compra per part d’un grup inversor rus. • La connexió emocional i professional amb el monument la porta a: - Voler descobrir la història dels personatges que hi van viure. - Recuperar de l’oblit la figura de l’editor Ramon de Montaner i Vila. • A partir del contacte diari amb l’arquitectura, els detalls artístics i els testimonis locals, sent “la necessitat d’explicar una veritat” descoberta a través de la recerca.

Un títol carregat de sentit: Les ombres del castell

• El títol el tenia clar abans d’escriure la novel·la. • Ombres remet a: - Històries fosques associades al castell i a la família. - La pèrdua d’un llegat arquitectònic i artístic, fruit de decisions familiars i contextos històrics. - El destí comú de molts béns privats convertits en patrimoni que amaguen històries desconegudes. • Meritxell subratlla que el cas del castell de Santa Florentina és una història trista, similar a altres casos de pèrdua de patrimoni cultural al país.

“Si les parets parlessin…” — l’entrevistadora sintetitza així el caràcter de secret i de memòria latent del castell.


Obertura al públic i usos contemporanis del castell

De residència privada a recurs turístic-cultural

• Abans de la venda als inversors russos: - La darrera propietària de la part modernista, de la família Capmany, hi vivia i només s’hi feien visites puntuals (per exemple, un dissabte al mes). - Les visites les guiava la historiadora Maria Manader, referent per a Meritxell en història de l’art i Domènech i Montaner. • Després de la compra: - La part modernista deixa de ser residència particular. - Es posa en marxa un projecte d’obertura regular al públic. - Meritxell passa a formar-ne part amb un encàrrec clar: • Ampliar horaris i idiomes de visita. • Professionalitzar/comercialitzar el recurs patrimonial. • Posicionar el castell en el mapa turístic i cultural del Maresme, i finalment a escala internacional. • Amb la sortida de la propietària: - El recorregut de visita s’amplia a tota la planta noble de la part modernista. - La part medieval continua fora del circuit de visites perquè encara hi resideix un descendent de la família.

Punt clau: el canvi de mans (família Capmany → inversors russos) permet obrir més espais al públic, però coincideix també amb el proces de dispersió de la col·lecció artística.


La recerca històrica: arxius, fotografies i memòria oral

Fonts documentals i treball de camp

Per construir el rerefons històric de la novel·la, Meritxell combina diverses fonts:

Memòria oral local: - Entrevistes a gent del poble de Canet de Mar. - Testimonis de famílies amb avis i besavis que havien treballat al castell o conegut els propietaris. - Cas destacat: la filla dels últims masovers de l’època Montaner, l’Anna Maria, que li dona accés a un arxiu familiar molt ric.

Fotografies d’època: - Àlbums familiars de veïns, on apareixen els avantpassats al castell. - Arxiu fotogràfic de l’Institut Amatller (Barcelona), amb abundant documentació gràfica del castell. - Aquestes imatges permeten identificar i ubicar: • Obres d’art. • Mobiliari. • Elements decoratius desapareguts.

Arxius institucionals: - Arxiu Municipal de Canet de Mar: expedients administratius, inclosos fragments del testament de Ramon de Montaner, conservats en un litigi entre família i Ajuntament. - Premsa i revistes de l’època: cròniques detallades de la visita del rei Alfons XIII, diaris com La Vanguardia i premsa local. - Estudis acadèmics: tesi de Laura Bellbé sobre l’editorial Montaner i Simón i la impremta catalana del segle XIX, entre d’altres.

El paper i els límits de la memòria oral

• L’entrevistadora subratlla que la memòria oral pot ser perillosa: - El temps endolceix records i deforma fets. - Dos testimonis poden explicar versions contradictòries del mateix episodi. • Meritxell explica la seva metodologia: - Recull els relats orals (gravacions, notes). - Els utilitza com a pista per anar a l’arxiu a comprovar dates, esdeveniments i context. • Les fotografies són especialment valuoses perquè: - Donen proves materials dels relats. - Permeten contrastar i completar la memòria oral.

Idea clau: la novel·la es fonamenta en una recerca històrica molt rigorosa, on la memòria oral és el punt de partida, però l’arxiu i la documentació en són la verificació.


La nissaga Montaner–Canmany i l’esplendor perdut

Ramon de Montaner i Vila: de l’adversitat a l’esplendor

• De jove, Ramon de Montaner viu una crisi familiar greu: - Mort del pare, molts germans petits, mare vídua. - Venda de propietats a Canet de Mar (casa forta, terres). - Pèrdua de títols nobiliaris i prestigi social. • La família es veu parcialment salvada pel matrimoni estratègic d’una germana amb Pere Domènech i Sauló, relligador i impressor, pare de l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner. • Aquesta experiència de pèrdua marca profundament Ramon de Montaner: - Esdevé un emprenedor ambiciós i editor de gran visió. - Lluita tota la vida per reunificar el patrimoni familiar. • Fundador de l’editorial Montaner y Simón Editores S.A.: - Gran èxit econòmic i cultural. - Producció de llibres de gran qualitat, amb criteri tant comercial com editorial.

El projecte patrimonial i el títol nobiliari

• Amb els beneficis de l’editorial, Ramon de Montaner aconsegueix: - Recuperar el castell de Santa Florentina i reformar-lo. - Construir i embellir el Palau Montaner a Barcelona com a residència urbana. - Reunir una col·lecció d’art de primer nivell (escultura, pintura, vitralls, ceràmica, objectes medievals, etc.). • La seva tasca de recuperació de patrimoni català a través de l’art és reconeguda pel rei Alfons XIII, que li concedeix el títol de Comte de la Vall de Canet (títol creat ex novo). • Set aspectes clau del seu projecte: - Vol restablir el prestigi nobiliari i econòmic familiar. - Té una sensibilitat genuïna per l’art i la història. - Reuneix una de les col·leccions privades més importants del país. - Encara el castell com un somni fet realitat i símbol de redempció familiar.

El Palau Montaner i la destrucció d’un patrimoni

• El Palau Montaner de Barcelona: - Residència urbana de la família. - Projecte de Domènech i Montaner, amb llibertat creativa i pressupost sense límits. - Considerat una de les joies del modernisme residencial. • Avui és seu del govern espanyol: - La planta baixa manté encara elements estructurals i ornamentals modernistes (sostres, relleus, etc.). - La primera planta (antigues habitacions i espais nobles) s’ha adaptat a despatxos, perdent-ne bona part el caràcter original. - Molt del mobiliari i decoració (quadres, tapissos, làmpades) ha desaparegut. • El Palau Simón, palau veí de l’illa (amb jardins comunicats), fou enderrocat durant el franquisme / postfranquisme per construir-hi blocs de pisos. • Meritxell i l’entrevistadora denuncien: - Una visió del progrés basada només en “metres quadrats”. - La manca de consciència patrimonial en comparació amb països com Anglaterra o França. - La responsabilitat política de permetre l’enderroc de joies arquitectòniques.

Missatge central: la història dels Montaner és també la història de com l’especulació i la manca de protecció efectiva poden destruir grans obres d’art i arquitectura.


Testaments, hereus i la fragilitat del llegat

El testament de Ramon de Montaner

• Meritxell localitza fragments del testament de Ramon de Montaner en un expedient administratiu de l’arxiu municipal (per un litigi família–Ajuntament). • Aquestes clàusules, escrites en català antic i molt precís, són reproduïdes gairebé literalment a la novel·la, com a veu directa del personatge. • Ramon de Montaner intenta deixar-ho tot molt lligat: - Vol garantir la pervivència del patrimoni (castell, palau, editorial, col·lecció d’art). - Confia en la responsabilitat moral dels descendents.

De la Júlia Montaner al trencament de la cadena

• L’hereva universal de bona part del patrimoni és Júlia Montaner, filla de l’editor, casada amb Ricard de Canmany. • Júlia viu un context històric extremadament advers: - Guerra Civil Espanyola. - Franquisme. - Mort del marit. - Un únic fill que prefereix l’art i la pintura a la gestió de negocis. - L’editorial Montaner i Simón entra en crisis, canvia de mans directives, acumula litigis i finalment es ven. • Davant d’aquest context, conservar el patrimoni tal com ho havia imaginat Ramon de Montaner esdevé un “cometidor impossible”. • Júlia ha de prendre decisions difícils, sovint sola: - Sense suport del marit (vídua). - Amb poca implicació del fill en el negoci i el castell. - Aquest fet fa que deixi el castell en herència a les netes i no al fill. • Fa una divisió horitzontal del castell: - Una neta rep la part medieval. - L’altra la part modernista. - Confia que elles perpetuaran el llegat, seguint l’esperit del seu pare.

El punt de vista de l’autora sobre la responsabilitat

• Meritxell explica el seu equilibri delicat com a novel·lista històrica: - Vol descriure cronològicament i amb rigor els fets i les decisions. - Evita jutjar moralment els personatges reals. - Pretén que sigui el lector qui es faci la seva pròpia opinió. • L’entrevistadora comenta que, com a lectors, és inevitable posicionar-se, perquè disposem de més informació i perspectiva que, per exemple, Júlia Montaner.

Conclusió: el cas Montaner–Canmany evidencia que, fins i tot amb testaments molt detallats i bona voluntat, no es pot preveure l’evolució de les generacions ni els grans esdeveniments històrics, i el patrimoni pot acabar fragmentat i venut.


El personatge de Ricard de Canmany i el triomvirat creatiu

Un romàntic culte i apassionat de l’art medieval

Ricard de Canmany és un dels personatges més fascinants de la novel·la i de la història real. • Característiques principals: - Home molt culte i d’esperit romàntic (mitjans segle XIX). - Gran coneixedor de l’art medieval català, especialment del gòtic. - Especialista en disseny d’interiors: teixits, vitralls, decoració. • Es casa amb Júlia Montaner en un matrimoni que inicialment té un component de conveniència entre dues nissagues poderoses de Canet, però que acaba funcionant molt bé personalment i professionalment.

El “triangle d’or”: editor, arquitecte i interiorista

• La reforma i ampliació del castell de Santa Florentina és fruit de la col·laboració de tres figures: - Ramon de Montaner: editor i promotor, amb recursos econòmics i visió. - Lluís Domènech i Montaner: arquitecte, nebot de Ramon. - Ricard de Canmany: gendre de Ramon, encarregat de l’interiorisme i decoració. • Aquest trio converteix el castell en una obra total, on es fusionen: - Arquitectura neogòtica. - Modernisme i arts aplicades. - Peces originals medievals i renaixentistes.

El claustre traslladat i l’obsessió per l’autenticitat

• Un exemple emblemàtic és el claustre gòtic incorporat al castell. • Meritxell l’explica a partir del testimoni d’un veí d’Argentona, nét/besnét d’una cuinera dels Montaner. • En el context del segle XIX–inici XX: - Molts monestirs i esglésies són desamortitzats, cremats o abandonats. - Hi ha un espoli massiu de patrimoni. - Els burgesos cultes, com Ramon i Ricard, compren peces per “salvaguardar-les” en els seus palaus. • Avui dia, aquesta pràctica resultaria impensable i il·legal, però en aquell moment es veia com una forma de preservació privada davant la destrucció.

Punt clau: Ricard de Canmany és la peça que permet entendre el castell no només com un edifici, sinó com un projecte estètic i ideològic complet, amb voluntat de reconstruir un passat medieval idealitzat.


La visita d’Alfons XIII i el reconeixement reial

Un esdeveniment de “pel·lícula”

• La visita del rei Alfons XIII a Canet de Mar i al castell és un dels episodis més espectaculars. • Fonts documentals: - Revistes de l’època. - Diari La Vanguardia. - Premsa local. - Diatari del doctor Maria Serra. • El rei visita fàbriques del Maresme i, aprofitant l’estada a Canet, Ramon de Montaner el convida al castell. • La comitiva reial hi passa dues nits, allotjada al nou palau modernista. • La família organitza una posada en escena fastuosa: - Decoració, recepcions, àpats, espais especialment preparats. - Fins i tot un tron dissenyat per Ricard de Canmany. • Les cròniques descriuen un rei admirat i sorprès per la magnificència del lloc.

Estratègia, prestigi i títol

• Es planteja si aquesta gran escenificació tenia com a objectiu obtenir el títol nobiliari o, almenys, reforçar el prestigi social de la família. • S’hi arriba a la conclusió que: - Ramon de Montaner, ja gran, volia recuperar el rang nobiliari perdut. - La visita reial és una oportunitat de visibilitat i reconeixement. - En qualsevol cas, l’estratègia funciona: Alfons XIII li concedeix el títol de Comte de la Vall de Canet.

Lectura possible: la visita del rei simbolitza l’apogeu del projecte Montaner, just abans que el temps, la política i els canvis econòmics en comencin la decadència.


La novel·la històrica: estructura, ficció i rigor

Estructura narrativa de Les ombres del castell

La novel·la s’organitza en dos plans temporals que s’alternen:

Capítols històrics: - Relaten la història real del castell, de la família Montaner–Canmany, del Palau Montaner i del context polític i social. - Es basen en documentació, arxius i recerca rigorosa.

Capítols de ficció contemporània: - Protagonitzats per Alba Casals, doctora en història de l’art. - L’Alba visita el castell per motius de feina i es veu implicada en la descoberta de les seves memòries i misteris. - Aquests capítols són invenció total de l’autora.

• Al final hi ha un epíleg fictici, també inventat, amb el qual l’autora tanca narrativament la història.

Distinció clara entre història i invenció

• Meritxell insisteix a deixar molt clar al lector: - Quina part és històrica i documentada. - Quina part és ficció pura al servei del relat. • Aquesta transparència és important perquè: - La novel·la històrica no és un manual d’història. - Molts lectors tendeixen a prendre-la com a veritat absoluta. - Cal evitar confusions sobre fets reals vs. recursos narratius.

Reptes d’escriure novel·la històrica

• Dilema central de l’autora: - Amb tanta documentació acumulada, corria el risc que els capítols històrics semblessin “uns apunts per donar una classe”. - Havia d’evitar un to alliçonador o massa acadèmic. • Objectius narratius: - Ser rigorosa amb les dades històriques. - Però alhora entretenir, generar emoció i interès. - Utilitzar la ficció per omplir buits i donar veu a allò que no pot dir en la part estrictament històrica.

Clau de lectura: la ficció (especialment el personatge d’Alba Casals) és l’eina que permet a l’autora plantejar preguntes, emocions i hipòtesis que la recerca històrica, per si sola, no pot formular o demostrar.


La col·lecció d’art i la seva dispersió

Una col·lecció excepcional

• El castell acollia una col·lecció d’art molt variada i extensa: - Escultura i relleus gòtics i romànics. - Pintura. - Vitralls. - Ceràmica. - Vaixelles. - Esteles gòtiques. - Mobiliari singular. - Teixits i cortinatges. - Armes i peces d’armament medieval i romà (llances, escuts, cascos). • Tot plegat formava una mena de museu privat dins el castell.

L’estudi recent i el rastre de les peces

• El Centre d’Estudis Domènech i Montaner ha publicat recentment un estudi molt exhaustiu (Carles Aiz i Gemma Martí) sobre aquesta col·lecció. • Aquest estudi, basat sobretot en fotografies antigues i documentació, ha permès: - Identificar i documentar la majoria de peces. - Estimar-ne la dispersió i localització actual. - S’han pogut localitzar una mica més de 120 peces.

Forats a les parets: les absències visibles

• Quan Meritxell descriu avui el castell, ho fa amb la memòria de les fotos antigues: - Forats a la paret on abans hi havia una verge romànica. - Galeries plenes de buits on hi havia escultures. - Argolles metàl·liques que indiquen antigues cortines o tapissos. - Espais on penjaven làmpades de ferro forjat ara desaparegudes. • Les grans vendes de peces es concentren en el període fosc final de la família al castell: - Objectes venuts en subhastes d’art. - Operacions amb antiquaris. - Transaccions de privat a privat.

Responsabilitat de les administracions públiques

• Segons l’estudi citat i el comentari de Meritxell: - Hi ha una corresponsabilitat clara de: • Generalitat de Catalunya (Direcció General de Patrimoni). • Diputació de Barcelona. • Ajuntament de Canet de Mar. - El problema no és la falta de llei, sinó la manca d’aplicació de la Llei de Patrimoni Cultural. • Cap administració va: - Fer un seguiment actiu de l’estat del castell. - Reaccionar davant la desaparició progressiva de la col·lecció. - Impulsar una catalogació exhaustiva a temps.

Conclusió amarga: si la col·lecció s’hagués catalogat a temps, avui el castell podria ser un gran museu-memorial d’art i història catalana; la inacció institucional ha permès la seva dispersió i pèrdua parcial.


Cloenda del programa

• L’episodi es tanca amb la recomanació explícita del llibre Les ombres del castell, destacant que ajuda a: - Conèixer millor el castell de Santa Florentina. - Apropar-se a la història de la família Montaner i Canmany. - Reflexionar sobre el destí del patrimoni cultural. • Es recorda als oients que poden: - Tornar a escoltar el programa a través de vilassarradio.cat. - Escoltar-lo en format podcast, buscant Històries de mar i de dalt a les principals plataformes.

El programa combina amb èxit rigor històric, passió pel patrimoni i reflexió crítica sobre com gestionem —i a vegades perdem— el nostre llegat col·lectiu.

Marcadors

Introducció al programa i presentació del castell
Compartir

La locutora presenta *Històries de mar i de dalt* i introdueix el **castell de Santa Florentina**: situació a Canet de Mar, origen medieval sobre una vila romana i reforma modernista de **Lluís Domènech i Montaner** a finals del segle XIX. Es destaca la combinació d’elements gòtics i modernistes, l’ús com a residència de la família Montaner, el seu estatus de **BCIN** i el fet que hi hagi servit d’escenari per a rodatges com *Joc de Trons*. S’anuncia que l’episodi se centrarà en el castell i la família a través de la novel·la *Les ombres del castell* de **Meritxell Jovany Canals**.

Perfil de Meritxell Jovany i neix la necessitat d’escriure
Compartir

Es presenta **Meritxell Jovany Canals**: formació en dret i gestió cultural, especialització en patrimoni des de 2005 i participació el 2014 en el projecte d’obertura al públic del castell, després de la compra per un grup inversor rus. La seva intensa connexió amb el monument i amb la figura de **Ramon de Montaner i Vila** desperta la necessitat de **recuperar la seva memòria**. Meritxell explica que la necessitat d’escriure la novel·la neix directament de la seva experiència professional al castell i de la curiositat creixent per la història de la família.

El sentit del títol *Les ombres del castell*
Compartir

Meritxell explica que el títol *Les ombres del castell* el tenia clar abans d’escriure. Parla de la història des d’un punt de vista de **pèrdua de llegat arquitectònic i cultural**, una història trista compartida amb molts altres casos del país. S’assenyala que moltes propietats privades convertides en béns culturals amaguen històries desconegudes si no hi ha un fil conductor que les reveli. En el cas del castell de Santa Florentina, la recerca de l’autora li revela una **història fosca**, d’aquí el mot *ombres*, i es fa la reflexió sobre la idea recurrent de “si les parets parlessin”.

Visites al castell i projecte d’obertura al públic
Compartir

Es parla de com era visitat el castell abans i després de la venda als inversors russos. Inicialment, amb l’última propietària de la part modernista (família Capmany) vivint-hi, només s’hi feien visites puntuals (per exemple, un dissabte al mes), guiades per la historiadora **Maria Manader**. Després de la compravenda i la sortida de la propietària, Meritxell entra al projecte amb l’encàrrec de **professionalitzar i comercialitzar les visites**, ampliant horaris, idiomes i convertint el castell en un **actiu turístic i cultural del Maresme** amb projecció internacional. En aquesta nova etapa, la **planta noble de la part modernista** es pot recórrer de punta a punta, mentre que la part medieval continua sent residència privada d’un descendent i no és visitable.

Doble cos arquitectònic i partició del castell
Compartir

S’explica la **doble naturalesa arquitectònica** del castell: una casa forta medieval recuperada per **Ramon de Montaner i Vila** i una ampliació neogòtica-modernista encarregada al nebot **Lluís Domènech i Montaner** a finals del segle XIX. Aquesta segona fase crea un nou palau annex a la casa forta, fidel a l’estil medieval però amb arts decoratives modernistes i peces originals d’altres edificis. Arquitectònicament són **dos cossos integrats en un únic conjunt**. Més endavant, el castell es **divideix entre dues germanes**: una rep la part medieval i l’altra la modernista. Internament hi havia portes que comunicaven les dues zones, però amb la partició s’estableix una convivència pactada. Actualment, la **part modernista és la que s’obre al públic**, mentre la medieval segueix ocupada per un membre de la família i no és visitable.

Recerca, testimonis orals i documentació de la novel·la
Compartir

S’aborda la **recerca històrica exhaustiva** que sustenta la novel·la. Meritxell esmenta una dotzena llarga de persones entrevistades, inclosa gent que ja ha mort. Dona especial importància a la **memòria oral del poble**: testimonis de persones els avis o besavis de les quals havien treballat al castell o conegut els amos. Explica com visitava cases, veia fotos antigues i enregistrava anècdotes. Destaca el cas de **l’Anna Maria**, filla dels últims masovers de l’època Montaner, que li va obrir el seu arxiu familiar. Totes aquestes històries es van complementar amb **consultes d’arxiu** i recerca, fins a construir una cronologia gairebé periodística que reclamava ser explicada en forma de relat.

Memòria oral, fotografies i arxiu fotogràfic Amatller
Compartir

Es discuteixen els **riscos de la memòria oral**, ja que el temps pot endolcir o distorsionar els records i dos testimonis poden explicar versions diferents del mateix fet. Meritxell explica la seva metodologia: utilitzar els records com a **pistes** per anar als arxius i comprovar si realment els fets van succeir i quan. Subratlla la importància de les **fotografies familiars** i, sobretot, de l’**arxiu fotogràfic de l’Institut Amatller** de Barcelona, on hi ha abundant material del castell. Aquest arxiu documenta les peces artístiques de la col·lecció de **Ramon de Montaner i Vila** i va resultar clau per entendre el contingut i disposició original de les obres dins del castell.

Ramon de Montaner, l’editorial i el somni de recuperar el patrimoni
Compartir

La conversa se centra en **Ramon de Montaner i Vila**, l’editor i gran impulsor del projecte patrimonial. Es recorda que és cofundador de **Montaner y Simón Editores S.A.**, que esdevé una editorial molt exitosa. Ramon de Montaner és un **col·leccionista d’art apassionat**, amb peces repartides entre la seva casa, l’editorial i el castell. S’explica la seva infància marcada per la mort del pare, la venda de propietats de Canet de Mar (inclosa la casa forta) i la pèrdua de títols i estatus. La família se salva parcialment gràcies al matrimoni d’una germana amb **Pere Domènech i Sauló**, pare de l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner. Aquesta experiència de pèrdua empeny Ramon a convertir-se en un **emprenedor ambiciós**, decidit a **reunificar el patrimoni familiar**. Recuperar el castell i el títol, i crear una gran col·lecció d’art, esdevé per a ell un **somni de redempció** i, alhora, una tasca de recuperació de la història del país, reconeguda pel rei Alfons XIII amb el títol de **Comte de la Vall de Canet**.

L’editorial Montaner y Simón i el Palau Montaner
Compartir

Es parla de la seu de l’editorial **Montaner y Simón**, avui **Fundació Tàpies**. L’entrevistadora comenta que n’ha comprovat l’existència i que la façana actual conserva el disseny original de **Domènech i Montaner**, tot i que la part superior s’ha modificat. Meritxell explica que no ha pogut veure fotografies de l’interior original i que es basa sobretot en la tesi de **Laura Bellbé**, que detalla la història de l’editorial, les seus, la maquinària, els tallers i la distribució interna. Parlen també del **Palau Montaner**, residència barcelonina de l’editor i la seva esposa Florentina. És descrit com una obra magnífica on l’arquitecte disposa de **pressupost il·limitat**, convertint-lo en una gran obra d’art modernista. Avui el palau és seu del **govern espanyol**: la planta baixa encara conserva bona part de l’ambient palatí, però la primera planta s’ha transformat en despatxos, i gran part del mobiliari i decoració originals han desaparegut.

Espoli, franquisme i destrucció del patrimoni modernista
Compartir

La secció repassa el **destí del Palau Montaner** i del **Palau Simón** durant el franquisme i els anys posteriors. El Palau Montaner passa per mans diverses, inclosos els **germans Ramonet**, i acaba en mans de la Falange. Cada nou propietari o alt càrrec del règim modifica l’interior segons el propi gust, eliminant o apropiant-se d’elements decoratius. El **Palau Simón**, palau veí comunicat pels jardins, és finalment **enderrocat** per construir-hi blocs de pisos, tot i la seva gran bellesa. Es critica durament la **visió especulativa** de l’època, centrada només en “metres quadrats”, i la manca de consciència sobre el valor del modernisme i el patrimoni arquitectònic. Es compara la situació amb països com Anglaterra o França, on el patrimoni arquitectònic s’ha valorat abans i millor com a **actiu econòmic i cultural**. L’autora i la locutora denuncien la responsabilitat dels polítics i de les lleis insuficients o no aplicades que van permetre aquestes pèrdues irreversibles.

El testament de Ramon de Montaner i la impossibilitat de controlar el futur
Compartir

Es tracta el tema del **testament de Ramon de Montaner**. Meritxell explica que no ha pogut accedir al document complet, però sí a **fragments integrats en un expedient administratiu** per un litigi entre la família i l’Ajuntament de Canet de Mar. Aquestes clàusules, redactades en un català antic molt precís, es reprodueixen quasi literalment a la novel·la, com si el personatge dictés el testament al notari. Es reflexiona sobre la voluntat de Ramon de deixar-ho tot ben lligat per **salvar i perpetuar el patrimoni**, però també sobre la **frustració**: l’editorial acaba venuda i en mans de la Falange, el Palau Montaner perd bona part de la seva essència, el castell es divideix i una part es ven a uns propietaris sense vincle històric amb la família. L’entrevistadora subratlla que, si Ramon aixequés el cap, probablement quedaria esglaiat. Es posa de relleu la **impossibilitat de predir el comportament de les generacions futures** i els grans esdeveniments històrics (guerres, dictadures, canvis econòmics) que condicionen el destí del patrimoni.

Júlia Montaner, la divisió del castell i el pes de les circumstàncies
Compartir

S’aprofundeix en la figura de **Júlia Montaner**, filla de Ramon, i el seu marit **Ricard de Canmany**, hereus del conjunt del patrimoni (castell, Palau Montaner, editorial). Júlia viu la Guerra Civil i el franquisme, queda vídua i té un únic fill poc interessat per la gestió del negoci editorial i el castell. El context històric i familiar fa que el compliment estricte de la voluntat paterna sigui pràcticament impossible. L’editorial entra en crisi, es deleguen direccions que no funcionen, hi ha litigis i, finalment, es ven. Davant d’això, Júlia ha de prendre decisions **sense gaire suport familiar**. Per assegurar la continuïtat del castell, decideix **deixar-lo a les seves dues netes** i no al fill, amb una **divisió horitzontal**: una neta hereta la part medieval i l’altra la modernista. Meritxell explica la dificultat d’escriure aquesta part sense jutjar, recollint els fets amb rigor i deixant que sigui el lector qui valori les decisions. Es comenta com, malgrat aquesta intenció, el lector naturalment tendeix a posicionar-se, ja que coneix el resultat final i disposa d’una visió global que els protagonistes no tenien.

Estructura de la novel·la i joc entre història i ficció
Compartir

La conversa es desplaça cap a **l’arquitectura narrativa** de *Les ombres del castell*. La novel·la alterna **capítols històrics** (basats en documents) amb **capítols de ficció contemporània** centrats en **Alba Casals**, doctora en història de l’art que comença a visitar el castell per motius de feina. També hi ha un **epíleg final inventat**, on l’autora tanca la història a la seva manera. Meritxell subratlla que la part actual i l’epíleg són **invenció total**, i que ho deixa clar al llibre per evitar confusions. Es comenta el risc de la novel·la històrica quan el lector la pren com a **font d’història “oficial”**. L’autora parla del repte d’evitar que la part històrica sembli uns apunts de classe o una lliçó de modernisme, i de com la **ficció li serveix per explicar allò que no pot dir a la part purament històrica**, tot mantenint el rigor factual.

Ricard de Canmany i la construcció estètica del castell
Compartir

Es dedica un bloc a **Ricard de Canmany**, descrit com un personatge apassionant, un **romàntic culte i expert en art medieval català**, que esdevé el responsable del **disseny d’interiors** del castell: teixits, vitralls, decoració, arts aplicades. El seu matrimoni amb Júlia Montaner, tot i tenir un component de conveniència entre dues grans famílies de Canet, acaba funcionant molt bé, i ell es coordina de manera excel·lent amb Ramon de Montaner i Lluís Domènech i Montaner. Junts formen un **triumvirat creatiu** que converteix Santa Florentina en una obra d’art total. Es parla de la recerca i compra de peces per tot Catalunya, aprofitant el context de **desamortitzacions i espolis** de monestirs i esglésies. Es destaca el cas del **claustre traslladat**, a partir del testimoni d’un senyor d’Argentona, nét o besnét d’una antiga cuinera dels Montaner. En aquella època, traslladar peces i reconstruir-les en palaus privats es veia com una forma de **salvaguarda**, en absència de lleis de protecció com les actuals.

La visita del rei Alfons XIII al castell
Compartir

Es relata detalladament la **visita d’Alfons XIII** a Canet de Mar i al castell de Santa Florentina. A partir de cròniques en diaris com *La Vanguardia*, revistes locals i el diari del doctor Maria Serra, sabem que el rei fa una gira per fàbriques del Maresme i, aprofitant la visita a Canet, Ramon de Montaner el convida a allotjar-se al seu castell recentment ampliat. Finalment, el monarca hi passa **dues nits**. La família organitza un **esdeveniment espectacular**, amb decoració, recepcions i fins i tot un **tron dissenyat per Ricard de Canmany**. Les cròniques destaquen la fascinació del rei per l’esplendor del castell. Es planteja si aquest desplegament tenia com a objectiu explícit obtenir el **títol nobiliari**, o simplement mostrar l’esplendor de la casa. En tot cas, la visita contribueix al reconeixement que culminarà amb la concessió del títol de **Comte de la Vall de Canet** a Ramon de Montaner.

La cripta familiar i la desaparició de les obres d’art
Compartir

Es comenta l’existència de la **cripta familiar** sota la casa forta, un espai artísticament molt valuós on són enterrats els membres de la família. Aquesta cripta s’obre al públic només una vegada l’any, coincidint amb la **Fira Modernista de Canet de Mar**. La locutora confirma que l’ha visitada i la descriu com impressionant. Després, la conversa se centra en el **destí de les obres d’art** del castell. Quan els visitants actuals o la protagonista fictícia Alba Casals hi arriben, ja no hi troben la majoria de peces. Durant anys, les obres es van anar **venent en subhastes, a antiquaris o entre particulars**, sense estar degudament catalogades. Es destaca un **estudi recent del Centre d’Estudis Domènech i Montaner** (Carles Aiz i Gemma Martí), que ha aconseguit documentar pràcticament totes les peces, gràcies sobretot a les fotografies antigues, i n’ha identificat al voltant de **120**. Meritxell explica com utilitza aquestes fotos per descriure a la novel·la espais on ara només queden **forats a les parets o restes de ferratges**, indicadors d’on hi havia hagut escultures, cortinatges o làmpades.

Responsabilitat institucional i llei de patrimoni
Compartir

En el tram final es fa una reflexió crítica sobre la **responsabilitat de les administracions públiques** en la pèrdua de la col·lecció del castell. Meritxell cita els autors de l’estudi sobre la col·lecció, que assenyalen la **corresponsabilitat de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Canet de Mar**. Es remarca que la **Llei de Patrimoni Cultural catalana és bona**, però no s’ha fet complir. Cap tècnic de patrimoni no ha fet un seguiment continuat de l’estat del castell ni ha reaccionat davant la desaparició progressiva de peces. Es posa en relleu que, si s’hagués començat a **catalogar i protegir la col·lecció a temps**, avui el castell podria funcionar com un **museu complet**, i no com un edifici despullat d’una part essencial del seu valor.

Cloenda, recomanació de lectura i recordatori del podcast
Compartir

La locutora anuncia que el temps s’ha acabat i aprofita per **recomanar** el llibre *Les ombres del castell* de **Meritxell Jovany Canals**, remarcant que ha estat una oportunitat per conèixer millor el **castell de Santa Florentina** i la família **Montaner–Canmany**. Agraeix la participació de Meritxell i també l’audiència dels oients. Recorda que el programa es pot tornar a escoltar a través de **vilassarradio.cat** i a les principals plataformes de **podcast**, cercant *Històries de mar i de dalt*. El programa es tanca amb la careta final, que descriu *Històries de mar i de dalt* com un espai dedicat al **passat, històries, tradicions, personatges i patrimoni de Vilassar de Mar**, produït pel Centre d’Estudis Vilassarencs en col·laboració amb **Vilassar Ràdio**.