Resuming podcast
Històries de mar i de dalt- Enric Monjo
08/11/2025

#103 - Històries de mar i de dalt- Enric Monjo

Històries de mar i de dalt

AI

Context i convidats

Programa de "Històries de mar i de dalt" a "Vilassar Ràdio", una producció del Centre d'Estudis Vilassarencs. Episodi dedicat a l'escultor vilassarenc Enric Monjo i Garriga (1895–1976), amb el testimoni expert de Jordi Viñas Carol (Ajuntament de Vilassar de Mar), qui ha treballat al "Museu de la Marina" i coordinat la "Regidoria de Cultura".

"L’escultura és una figura que està vestida…" — idees sobre el domini anatòmic en l’obra de Monjo

Vida, formació i influències

  • Orígens: Família relacionada amb el món nàutic i l’ensenyament a "Vilassar de Mar"; entorn culturalment privilegiat.
  • Vocació detectada: Eduard Ferrés i Puig n’identifica la traça i empeny la família a potenciar estudis artístics.
  • Formació tècnica: Escola d’Arts i Oficis i anatomia a Medicina; arriba a ser catedràtic d’Anatomia a Barcelona. Aquesta base sosté el seu realisme anatòmic precís.
  • Mestres i referents: Aprenent d’Eusebi Arnau i ajudant de Josep Llimona (àmbit modernista). Viatge d’estudis a Europa (beca de l’Ajuntament de Barcelona) i descoberta de Rodin.
  • Estil: Evoluciona cap al noucentisme, amb figuració elegant, classicisme i espiritualitat; es manté al marge de les avantguardes.

Context històric i posicionament

  • Entre modernisme i noucentisme: Entra en maduresa quan el modernisme declina i el noucentisme creix.
  • Després de la Primera Guerra Mundial: Les avantguardes ocupen el centre de l’art; Monjo manté un camí propi figuratiu.
  • Guerra Civil: S’alinea amb el bàndol franquista i treballa en salvaguarda del patrimoni (amb Eugeni d’Ors), en paral·lel als serveis republicans.
  • Postguerra: Amb el règim vencedor rep oportunitats institucionals; la destrucció d’art religiós genera una gran demanda de restauració i obra sacra.

"El món ha saltat pels aires" — sobre el trasbals europeu i el gir en les arts

Obra i temes destacats

Barcelona i Catalunya

  • Plaça de Catalunya: escultures com "Pomona" i "Dona amb imatge de la Mare de Déu".
  • Altres peces urbanes: "Les tres noies" (Gran Via/Pau Claris) i "Mediterrània" (plaça de Pau Vila).
  • Trampolí: el gran retaule major de la Basílica del Sant Esperit (Terrassa) consolida el seu prestigi.
  • Montserrat: imatge adjacient i cenotafi de l’abat Oliva i la Porta Angèlica del cambril.

Internacional

  • Estats Units: obra sobretot religiosa (Basílica de Washington), i encàrrecs civils (relleu pel First City Bank, medalles commemoratives a Sant Agustín, Florida). Projecció a París, Madrid i EUA.

Temes

  • Predomini d’escultura figurativa amb espiritualitat i domini anatomico-formal; alterna el nu clàssic i l’obra sacra segons context i demanda.

Taller, mètode i equip

  • Funcionament de taller “renaixentista”: tasques repartides (mans, peus, etc.), Monjo ideava, supervisava i donava el toc final. Aprenents com Sobiracs hi passen.
  • Ús d’eines mecàniques i procés de prova-error; feina intensiva i col·laborativa.

Museu Monjo (gliptoteca) i visita

  • Sense descendència, Monjo impulsa el futur del seu llegat: adquireix l’edifici i, amb la Diputació i l’"Ajuntament de Vilassar de Mar", crea la gliptoteca (Museu Monjo, 1971) amb esbossos, guixos, maquetes i obra final.
  • Exposicions: planta baixa amb temporals d’arts visuals (preferentment escultura); primera planta amb permanent (vida i obra, audiovisual, formació, Guerra Civil, Terrassa, projecció internacional). La reserva visitable mostra “les entranyes” del museu; també conserva obra de Carme Rovira i Maria Fraser.

"L’home adequat en el moment adient" — sobre la confluència de context, contactes i tècnica

Reconeixement i debat crític

  • Guardons: Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi, Hispanic Society of America, Medalla de Terrassa, Clau de Barcelona, Encomienda d’Isabel la Católica, Medalla d’Or de "Vilassar de Mar", Gran Creu de l’Acadèmia Internacional de Belles Arts dels EUA, entre d’altres.
  • Recepció: Molt valorat en vida, decau després; la seva vinculació amb el franquisme i el predomini posterior de les avantguardes a Catalunya contribueixen a l’oblit relatiu. El seu figurativisme queda fora del “carril central” de la postguerra cultural.

Conclusions i crida

  • Episodi que reivindica creadors locals i la necessitat de recuperar memòries culturals que defineixen el teixit del país.
  • Recomanació: visitar el Museu Monjo (gliptoteca) i la seva reserva, i rellegir les seves obres públiques a Barcelona i Montserrat.
  • El "Podcast" es pot recuperar a vilassaradio.cat i plataformes, cercant "Històries de mar i de dalt".

Marcadors

Obertura i crèdits del programa
Compartir

Presentació de Històries de mar i de dalt a Vilassar Ràdio, produït pel Centre d’Estudis Vilassarencs i coordinat per Núria Gómez.

Tema del dia i perfil ràpid d’Enric Monjo
Compartir

Introducció al protagonista: escultor català de gran obra religiosa i monumental; anuncien l’entrevista amb l’expert Jordi Viñas Carol.

Coneguem el convidat: Jordi Viñas Carol
Compartir

Trajectòria del convidat: formació, docència i responsabilitats al Museu de la Marina i a la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Vilassar de Mar.

Orígens i context social de Monjo
Compartir

Família vinculada a nàutica i educació; importància d’un entorn amb estudis en una societat de finals del XIX amb fortes diferències socials.

Vocació i formació: Arts i Oficis i anatomia
Compartir

Detecció del talent per Eduard Ferrés i Puig; estudis d’arts i d’anatomia; el domini anatòmic—fins i tot en sala d’autòpsies—marca la seva escultura.

Influències i corrents: de mestres modernistes al noucentisme
Compartir

Aprenent d’Eusebi Arnau i ajudant de Llimona; viatge a Europa i descobriment de Rodin; entra en maduresa dins l’esperit noucentista.

Camí propi i context de les avantguardes
Compartir

Monjo es manté figuratiu i al marge de les avantguardes; s’explica el canvi de paradigma artístic després de la Primera Guerra Mundial.

Consolidació: premis, encàrrecs i obra pública a Barcelona
Compartir

Premi nacional d’escultura i ascens professional; reflexió sobre encàrrecs com a mesura d’èxit; escultures de Plaça de Catalunya (Pomona i Mare de Déu).

Guerra Civil: salvaguarda del patrimoni i alineament
Compartir

Monjo s’incorpora al servei franquista de protecció del patrimoni, liderat per Eugeni d’Ors; context de destrucció i protecció d’obres als dos bàndols.

Postguerra: retorn, contactes i auge de l’art religiós
Compartir

Amb el bàndol guanyador, recupera plaça i xarxa de contactes; demanda massiva d’obra eclesiàstica afavoreix la seva especialització religiosa.

Obres destacades: Barcelona, Terrassa i Montserrat
Compartir

A Barcelona: Les tres noies i Mediterrània; el retaule major del Sant Esperit (Terrassa) llança la seva carrera; a Montserrat: abat Oliva i Porta Angèlica.

Projecció internacional als Estats Units
Compartir

Obres a la Basílica de Washington i encàrrecs civils com al First City Bank i medalles commemoratives a Sant Agustín (Florida).

Temes i adequació al context
Compartir

Debat sobre el nu clàssic versus obra religiosa i com el context del franquisme orienta la demanda i el repertori iconogràfic.

Guardons i reconeixements
Compartir

Relació de distincions: acadèmies, medalles i honors a Catalunya, Espanya i EUA.

El taller i el procés de treball
Compartir

Taller amb equip ampli i especialitzat; Monjo ideava, supervisava i ultimava; ús d’eines mecàniques i metodologia de prova-error.

Naixement del Museu Monjo (gliptoteca) i continguts
Compartir

Creació de la gliptoteca el 1971 amb l’edifici adquirit per Monjo i suport institucional; planta baixa amb temporals, primera amb permanent i audiovisual.

Primera obra: el toro (11 anys)
Compartir

Escultura primerenca modelada en fang i fosa posteriorment en bronze; peça exposada al museu.

Estil i evolució coherent
Compartir

Fidelitat a la figuració i al llenguatge noucentista; evolucions internes sense salts cap a l’abstracció.

Franquisme, mercat i posicionament personal
Compartir

Com el règim afavoreix el figuratiu pedagògic; factors de l’alineament de Monjo i pes de la seva religiositat en les decisions vitals.

Reputació: fama en vida i oblit posterior
Compartir

Monjo és més conegut en vida que després; discussió sobre què fa “clàssica” una obra i per què d’altres decauen en recepció.

Causes de l’esvaïment
Compartir

Vinculació al franquisme i dissonància amb l’avantguarda catalana de postguerra (Miró, Tàpies…) expliquen el menor ressò posterior.

Obra pública i percepció ciutadana
Compartir

Obres a l’espai públic que, per familiaritat, sovint passen desapercebudes; reflexió sobre carrer vs museu i resignificació de les peces.

Cloenda: reivindicació i visita al museu
Compartir

Crida a recuperar creadors locals; invitació a visitar el Museu Monjo i la reserva visitable amb fons de Monjo, Carme Rovira i Maria Fraser.

Crèdits finals i recordatori del Podcast
Compartir

Acomiadament i recordatori de recuperar l’episodi a vilassaradio.cat i plataformes cercant Històries de mar i de dalt.