L’edició de Crònica a Vilassar Ràdio (18 de desembre) combina actualitat local i comarcal del Maresme amb una peça central de memòria marinera. El programa obre amb dades de sinistralitat viària i situa la B502 (Vilassar de Mar–Argentona) entre els trams amb més risc, incorpora una entrevista/reportatge sobre com es vivia el Nadal embarcat en vaixells mercants, i tanca amb informacions de mobilitat i serveis, destacant l’ampliació del bus urbà C13.
• La B502 passa de ser “la més perillosa” fa una dècada a situar-se en 7a posició dins el rànquing de trams amb més risc segons l’estudi del RACC.
• Es contextualitza la sinistralitat a Catalunya: 133 morts i 125 accidents mortals fins al 30 de novembre.
• Factors de risc destacats: carretera convencional, traçat sinuós, un carril per sentit, presència elevada de ciclistes i ús intensiu com a connexió costa-interior.
• Es subratlla el paper de les motocicletes: tot i tenir un pes petit en mobilitat, apareixen sobrerepresentades en accidents greus i mortals, especialment en vies com la B502.
• Els germans Agustí i Joan Martín expliquen com canviava el Nadal segons si estaven a port o navegant, i com era embarcar o desembarcar just abans de festes.
• Es comparen tradicions segons zones i tripulacions: mercats de Nadal al nord d’Europa (incloent el Glühwein), i el contrast d’un Nadal “d’estiu” a l’hemisferi sud.
• Vida a bord durant les festes: guàrdies nocturnes, dinars organitzats per torns, decoració (sovint a càrrec d’alumnes en pràctiques), i celebracions puntuals com el canvi d’any.
• Canvi d’època: de la normalització d’alcohol a bord a la política actual de “alcohol zero” per reduir riscos.
"Em van trucar... ha d’embarcar a Lisboa, i jo estava ja fent l’arbre de Nadal a casa..."
• L’Autoritat del Transport Metropolità presenta preus 2026 condicionats a mantenir l’aportació estatal: bonificacions del 50% en títols habituals i pujades més notables en bitllet senzill d’1 zona.
• Es comenta el nou abonament estatal per tren i bus (60€/mes adults, 30€ menors de 26) i la previsió de compatibilitat amb sistemes integrats a partir del segon semestre de 2026.
• Campanya coordinada amb serveis socials per a infants de 0 a 12 anys, amb lliurament final el 5 de gener.
• Explicació de criteris: joguines noves, no bèl·liques, no sexistes i preferentment cooperatives/sostenibles.
• Necessitats prioritàries: franges d’edat concretes (especialment alguns trams d’edat més difícils de cobrir) i també llibres.
• Anunci de la darrera sessió ordinària del Ple Municipal de l’any (pressupost, plantilla, convenis i ordenances).
• Mesura destacada: a partir del 2 de gener de 2026, el bus urbà C13 amplia servei (més dies i un sol recorregut) per guanyar regularitat.
• Canvis operatius: es passen de dos recorreguts (curt/llarg) a només el curt, amb supressió de parades associades a la versió llarga i incorporació d’una nova parada compartida amb la C10.
• Recordatori de serveis (farmàcia de guàrdia) i una breu informació meteorològica.
• Repàs final dels principals titulars del dia abans de la despedida del programa.
Reportatge/entrevista sobre com es vivien Nadal i Cap d’Any en vaixells mercants: embarcar/desembarcar en dates sensibles, tradicions segons ports (nord d’Europa, Amèrica, hemisferi sud), àpats per torns de guàrdia, decoració a bord, anècdotes de loteria i celebracions, i el canvi cap a la política d’alcohol zero.