• Episodi centrat en la presència anòmala de rajades (Mobula) a la costa catalana i en l’augment de nidificació de tortugues marines; a més, actualitat de Rodalies Renfe, mapa religiós de Vilassar, serveis i darrera hora sobre fum d’un incendi a Occitània.
"El primer de tot, en cas d’avistar-les a prop de costa, és trucar al 112" (CRAM)
• Espècie: Mobula mobular (batoïdeus, ordre Myliobatiformes), animals filtradors amb la boca frontal, no perillosos per a les persones. • Dimensions: fins a 3 metres d’envergadura i uns 300 kg. Viuen mar endins i poden baixar fins a 1.000 m de profunditat; no són animals de costa.
• Xarxa científica mediterrània (Espanya, Itàlia, França) analitza els varaments i fa necròpsies i mostreig. • Hipòtesis: interaccions pesqueres, migracions, agents vírics/bacterians o escalfament global. Encara sense conclusió definitiva.
• Si s’albiren a prop: trucar al 112 i mantenir distància per evitar estrès que pugui provocar varament. • No intentar tocar, moure o reintroduir l’animal. Fer fotos i vídeos per ajudar els experts a valorar l’estat. • Les mòbules tenen un agulló vestigial: el risc és molt baix; són zero agressives.
• Casos d’animals sans desorientats en ports/bocanes: assistència per a la sortida. • Varaments a platja: sovint punt de no retorn (asfíxia fora l’aigua) i desenllaç amb eutanàsia o mort natural. • Ferides externes en alguns individus; anàlisis en curs per concloure causes. • Al Maresme: no s’han detectat mòbules a platja; sí escursanes (rajada comuna bentònica) sense problemàtica.
• Espècie principal: tortuga babaua o tortuga careta (Caretta caretta). • El canvi climàtic escalfa l’aigua i, sobretot, la sorra a ~50 cm de profunditat. Les zones de nidificació tradicionals (Mediterrani oriental) s’escalfen massa; busquen latituds més fresques com la costa catalana. • Les platges catalanes són ara lleugerament més fredes que els enclavaments estables, facilitant la viabilitat dels nius.
• Ja s’ha igualat el rècord amb 10 nius (com el 2023) i encara queda temporada; és probable superar-lo.
• Tres vies: 1) Veure la femella de nit; 2) Rastre a la sorra; 3) Cries emergint del niu i tornant al mar. • Davant d’una femella: silenci, no llum blanca, no flash, no acostar-s’hi. Qualsevol alteració pot fer abortar la posta. • Davant de rastres: trucar ràpid i balitzar per evitar trepitjades; són efímers pel vent i el pas de gent. • Davant de cries: màxima cura (són molt vulnerables, ~15 g i encara toves). Trucar al 112 i protegir la zona perquè ningú les trepitgi.
"La ciutadania és els nostres ulls a la platja" (CRAM)
• Operatiu 365 dies/24 h a tot el litoral català per a rescat, assistència, hospitalització (Hospital Marí, Prat de Llobregat) i reintroducció d’espècies marines protegides (tortugues, cetacis, mamífers marins i altres). • Educació i formació per conscienciar i implicar la ciutadania en la conservació.
• 23 M€ per millorar disponibilitat i fiabilitat de trens; part d’un contracte global de 357 M€, amb 189 M€ per a tallers (inclòs Mataró). • Context: al juliol s’han registrat 300 incidències i s’han suprimit 700 trens (segons sindicats). La línia R1 (Maresme) mou uns 400.000 passatgers/dia.
• Assistència tècnica in situ a via per reduir entrades a tallers; més capacitat per atendre trens fora de planificació. • Torns nocturns reforçats als tallers i nou equip de 8 mecànics en dos torns diaris per garantir continuïtat del servei. • Més presència tècnica a estacions com Massanet, Blanes, Sant Vicenç de Calders, Estació de França, Tarragona i nous punts a Lleida, Tortosa, Bellvitge. • Base de Mataró: peça clau logística al nord de Barcelona; coordinació 24/7 des del Centre de Gestió de Rodalies. • Nova societat de Rodalies: prevista constitució a la tardor i operativa al gener si la tramitació es completa al desembre.
• A Vilassar de Mar hi ha 4 confessions amb el seu centre de culte: catòlica, musulmana, evangèlica i budista. • A Catalunya: 7.260 centres de culte, prop del 80% catòlics; presència de 13 tradicions principals reconegudes. • Evolució històrica: obertura d’esglésies evangèliques (s. XIX), consolidació de comunitats jueves, bahà’ís, Testimonis de Jehovà, SUD, Adventistes, i, des de la segona meitat del s. XX, budistes, hinduistes, ortodoxes i mesquites; anys 90: arribada de sikhs i altres minories.
• Farmàcia de guàrdia: Roca (c. Montserrat, 1, tel. 93 759 09 39). • Previsió: jornada estable i assolellada amb núvols alts; mar arrissada a marorjol. Dijous: mínimes fins a 24 ºC i màximes fins a 33 ºC; atenció a la calor nocturna.
• Fum i olor de cremat d’un gran incendi a Occitània (França) arriben al Maresme per calitja i inversió tèrmica. • Confirmat per ADF del Maresme i Bombers: no hi ha incendis al Maresme ara mateix.
Estiu calent el que estan tenint des del CRAM, el Centre de Recuperació d’Animals Marins. Darrerament, s’han observat, a la costa catalana, un increment de la presència de rajades. Uns animals filtradors, no perillosos, però de grans dimensions, ja que poden arribar als 3 metres d’envergadura, que aquest estiu apareixen al nostre litoral de manera sobtada. Hem volgut saber quins animals són, perquè venen i, sobretot, com hem d’actuar davant de la seva presència. També hem repassat la situació d’uns altres convidats que, en la darrera dècada, surten a les nostres platges per pondre els ous. Són les tortugues marines. Sembla que s’hi troben a gust. Tant és així que, en el que portem d’estiu, i encara queda temporada, ja s’ha empatat el rècord de 10 tortugues avistades que es va registrar el 2023. N’hem parlat amb Sílvia Giralt, tècnica de l’àrea d’investigació i conservació del CRAM.
Reduir avaries, evitar entrades als tallers, millorar el servei per als usuaris, instal·lar torns nocturns reforçats als tallers i incorporar un nou equip de vuit mecànics en dos torns diaris per garantir assistència tècnica contínua. Aquests són els principals arguments de la proposta de Renfe per millorar la disponibilitat i la fiabilitat dels trens. Tot plegat, diu la companyia, representa una injecció de 23 milions d’euros a la flota de Rodalies. Partida que forma part d’un contracte global de 357,7 milions, dels quals 189 milions es destinaran als tallers ferroviaris; entre ells el de Mataró.
El fum i l’olor de cremat del gran incendi que s’ha declarat a la regió d’Occitània, a França ha arribat a la nostra comarca, i per tant, també a Vilassar de Mar. Des de les Associacions de Defensa Forestal de la nostra comarca i, també, des de Bombers de Generalitat han explicat que, a aquesta hora, el fum i les partícules de cendra han arribat a la nostra comarca a causa de la calitja i de la inversió tèrmica i subratllen que ara mateix no hi ha cap incendi forestal al Maresme.